Xiao-i: maker van chatbots

In China is het heel gewoon dat u in eerste instantie te woord wordt gestaan door een chatbot als u bijvoorbeeld een grote bank belt. Deze robot kan u zonder problemen vertellen hoe u een bankrekening moet openen, hoeveel u kunt lenen met uw huidige salaris of waar zich de dichtbijgelegen geldautomaat of bankkantoor bevindt. Deze chatbots zijn bijna allemaal gemaakt door Xiao-i. Bij een van de grotere banken van China heeft men berekend dat de ‘kleine slimmerik’, zoals de chatbot van Xiao-i wordt genoemd, inmiddels 9.000 werknemers heeft vervangen. Als u de chatbot een vraag stelt die zijn vermogen te boven gaat, zal hij u beleefd verzoeken die vraag nogmaals te stellen aan de mens met wie hij u gaat doorverbinden. De financiële voordelen van de chatbot zijn voor de gebruikers enorm, zelfs in het lagelonenland China.

Chatbots zijn niet bedreigend

Kunt u zich een zaal voorstellen waar 9.000 robots telefoneren, zoals wij die kennen van de plaatjes? Zo is het natuurlijk niet, want de chatbox is slechts een stem in een kastje en valt absoluut niet op. Daardoor komt het ook niet bedreigend over. Toch is de basis van de chatbot iets dat veel mensen wel aan het denken zet: kunstmatige intelligentie. De chatbot leert van de vragen die hem worden gesteld en zal daardoor in de toekomst steeds betere service kunnen verlenen. Yuan Hui, de topman bij Xiao-i, beseft maar al te goed dat deze gedachte voor mensen wel bedreigend kan zijn, maar geeft ook aan dat de huidige kunstmatige intelligentie nog erg beperkt is in het leervermogen. De capaciteiten van het menselijke brein zijn ver buiten het bereik van de huidige robots. Toch kunnen ook chatbots al de verkeerde dingen leren. Een slimmerik antwoordde ontkennend op de vraag of hij hield van de communistische partij. Dat foute antwoord betekende onmiddellijke heropvoeding dan wel destructie. Ook robots mogen niet zomaar alles zeggen in het China van vandaag.

Wie bouwt de chatbots in het westen?

Xiao-i mocht van de Chinese overheid geen vestiging openen in de VS, omdat men deze technologie niet graag de grens ziet overgaan. Bovendien is het maar de vraag of het bedrijf tijdens de huidige handelsoorlog ook welkom zou zijn. Maar het is duidelijk dat ook bij ons de chatbot binnenkort zijn intrede zal gaan doen. De producent zal ongetwijfeld dan een interessante koersontwikkeling laten zien. Wilt u als belegger weten welke onderneming dat zal worden? Misschien kunt u die vraag gewoon aan Siri stellen? Gaat u beleggen, kies dan wel voor een betrouwbare online broker voor al uw trades.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie