Sanrio, een bijzonder bedrijf


Indien u als particuliere belegger nog geen Japanse aandelen in uw portefeuille heeft, zal deze naam u niet niet veel zeggen. Het is echter wel zeer bijzonder dat de oprichter van de onderneming gedurende de bestaan van het bedrijf ook constant aan het roer heeft gestaan. Binnenkort zal Shintaro Tsuji echter terugtreden als CEO en die functie zal worden overgenomen door zijn kleinzoon. Het belangrijkste bezit van de onderneming zijn de rechten op het katje ‘Hello Kitty’. Deze bijzondere getekende kat met het strikje is bekend bij kinderen en volwassenen over de gehele wereld. Vooral in Japan heeft Hello Kitty de status van een landelijk icoon.

De geschiedenis van Sanrio

In 1960 werd het bedrijf opgericht door Shantiro Tsuji met een kapitaal van omgerekend € 80.000. Na een paar jaar in de zijdehandel werd in 1962 de overstap gemaakt naar rubber. Slippers en sandalen werden versierd met geschilderde bloemen. Het viel Tsuji op dat slippers met de beste ontwerpen voor een beduidend hogere prijs konden worden verkocht. De onderneming nam daarop een aantal cartoonisten en tekenaars in dienst. Diverse geschenken werden ontworpen waarop leuke ontwerpen waren aangebracht. In 1973 werd het bedrijf Sanrio genoemd. Een jaar later ontstond het katje ‘Hello Kitty’. Hoewel het eerste jaar van deze kitten met strik een wisselend succes werd, zou het daarna uitgroeien tot een van de meest bekende en waardevolle ontwerpen ter wereld. Alle producten van Sanrio, van briefpapier tot geschenken en accessoires, zijn voorzien van eigen ontwerpen. In 2010 kwam Sanrio in conflict met Dick Bruna, een nieuw ontworpen konijntje leek behoorlijk op ‘Nijntje’, het Nederlandse konijntje dat ieder kind in ons land kent. De rechtszaak werd niet voorgezet toen de tsunami Japan trof. Op voorstel van Bruna werd een groot bedrag door beide bedrijven gestort ten behoeve van de slachtoffers van het natuurgeweld.

Kwakkelende beurskoers

De beurswaarde van Sanrio bedraagt in Japan ongeveer € 1,4 miljard. De laatste paar jaar is de koers behoorlijk gedaald. De Japanners lijken een beetje uitgekeken op de lieve ‘Hello Kitty’ en Sanrio is er nog niet in geslaagd een nieuw succesnummer te ontwerpen. Dat is wellicht de reden dat de 92-jarige CEO het roer overgeeft aan zijn 37-jarige kleinzoon. Het zal zijn taak worden om Sanrio weer succesrijk te maken. Gelooft u als particuliere belegger in de wederopstanding van Sanrio en een nieuw wereldwijd succesvol ontwerp? Via de betrouwbare online brokers kunt u ook in Japan beleggen,

CFD brokers
Online brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.
CFD brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.

Populair bij online beleggen