Online supermarkten in opkomst
De dagelijkse boodschappen zijn in Nederland goed voor een jaarlijks bedrag van € 40 miljard. Dat is zelfs met beperkte marges een markt die interessant is. Terwijl de traditionele supers tot dusverre weinig last hadden van de online supermarkten lijkt daar door de Corona-crisis verandering in te komen. Het waren niet alleen de grote namen zoals Albert Hein en Jumbo die snel moesten schakelen om de extra vraag aan te kunnen. Ook Picnic dat zich in het meer luxueuze segment bevindt, kon een opmars maken. Maar ook nieuwelingen op de markt willen graag een stuk van de taart hebben. Zoals het de online supermarkt Crisp.
Verandering in consumentengedrag
Consumenten zijn meer bezig met voeding dan een aantal jaren geleden. Er is extra aandacht voor kwaliteit maar door de toegenomen belangstelling voor het milieu vinden de klanten het ook belangrijk om te weten waar het artikel vandaan komt. Er is meer vertrouwen in regionale producten omdat deze als gezond en smaakvol worden gezien en vooral betrouwbaar. Crisp is in 2018 gestart en richt zich op deze niche. Het zijn vooral gezinnen die hier hun bestelling doen en dat betekent dat de gemiddelde bestelgrootte van rond de € 100 een bedrag is om winst op te kunnen maken als ook het vervoer goed geregeld is. Door de Corona-crisis is de ontwikkeling van Crisp in een stroomversnelling geraakt. De omzet is verdrievoudigd en het begin van dit jaar betrokken distributiecentrum is enkele jaren eerder dan gepland te klein geworden. Binnenkort wordt verhuisd naar een groter centrum. Het aantal aanvragen om klant te worden was groter dan in de praktijk kon worden bediend en om goede service te bieden werd in veel gevallen nee verkocht.
Een online supermarkt moet groot zijn
Tom Peeters, de oprichter van Crisp, denkt dat het onvermijdelijk is dat de consument ook voor dagelijkse boodschappen kiest voor een online shop, mits die voldoende service biedt. Voor hem is het dan ook in eerste instantie van belang dat er constant aandacht is voor uitstekende service. Hiermee en met de gekozen formule van kwaliteitsproducten uit de regio wil Crisp groot worden om hiermee bestaansrecht te garanderen. Het is dan ook niet onmogelijk dat er op termijn gekeken zal worden naar een beursnotering om de groei te financieren.
Denkt u als particulier belegger ook dat de online supermarkten de winnaars van de toekomst zijn? Bij de betrouwbare online brokers op deze site kunt u beleggen in deze sector en uw keuze maken tussen traditionele bedrijven en nieuwkomers.