MessageBird zet volgende stap richting beurs

MessageBird zet volgende stap richting beurs
Het Nederlandse communicatieplatform MessageBird heeft $830 miljoen opgehaald in een buitenlandse investeringsronde. Dat geld is voornamelijk bedoeld voor de overname van het Amerikaanse platform SparklePost. Dit is een E-maildienst voor zakelijke relaties. Door overname van SparklePost krijgen ze toegang tot de grote markt in de VS. Huidige klanten van SparklePost zijn onder andere: Disney, PayPal, the New York Times en Adobe. CEO Vis noemde de overname een logische en boeiende stap, waarbij ongeveer $ 600 miljoen is gemoeid. De waarde van MessageBird zou hiermee op circa € 3 miljard komen.
De geschiedenis van MessageBird
In 2004 begon Adriaan Mol met de ontwikkeling van sms- en e-maildiensten. Zijn naam werd later bekend door fintech bedrijf Mollie Payments dat in ons land een deel van het betalingsverkeer tussen webshops en klanten mogelijk maakt. In 2011 werden de diverse diensten gesplitst en ontstond MessageBird. Dit bedrijf regelt de communicatie tussen bedrijven/instellingen en klanten. In eerste instantie ging het daarbij om sms en e-mail. Inmiddels behoren ook zaken als WhatsApp en Instagram tot de communicatiekanalen. In het nieuws kwam het bedrijf bij introductie van het Amber Alert. Bij vermissing van minderjarigen waarbij wordt vermoedt dat er criminele achtergronden zijn, worden burgers gewaarschuwd en verzocht uit te kijken naar de vermisten op verzoek van de politie. In 2020 nam MessageBird bedrijven over in Groot-Brittannië. Het ging daarbij op zakelijk communicatieplatform Pusher, een videodienst en een analysebedrijf. De overnamesommen waren bescheiden in vergelijking met de huidige overname in de VS.
De toekomst van MessageBird
Al in de zomer van 2020 heeft Robert Vis aangekondigd dat een beursgang de intentie is van MessageBird. Met de meest recente overname lijkt het bereik van het bedrijf groot genoeg. Er is beslist ook veel concurrentie, zowel in Nederland als in het buitenland. De omzet van webwinkels neemt nog jaarlijks fors toe. Bedrijven hebben dan ook behoefte om snel en goed te kunnen communiceren met hun klanten. Een band opbouwen is voor een webwinkel vaak minder eenvoudig dan voor een fysieke winkel. De belangrijkste concurrent van MessageBird lijkt het Amerikaanse Twilio. Dit platform ging twee jaar geleden naar de beurs en is inmiddels ongeveer $ 30 miljard waard. Dat is beduidend meer dan MessageBird met ongeveer € 3 miljard. MessageBird heeft momenteel 25.000 zakelijke klanten en 700 werknemers. Het bedrijf is nog niet winstgevend. Wilt u beleggen in deze nieuwe sector? Dat is mogelijk via de betrouwbare online brokers op deze site.