ING heeft goed kwartaal achter de rug
Het was een pijnlijk moment toen internetbankieren bij ING met een grote landelijke storing kampte op het moment dat de kwartaalcijfers bekend werden gemaakt. Het resultaat in de zomermaanden wad echter goed te noemen met een resultaat van € 1,3 miljard, beduidend meer dan de ongeveer € 750 miljoen van een jaar eerder. De storing van het online bankverkeer was rond 10.30 weer opgelost. Het management kon zich derhalve richten op de kwartaalcijfers en deze nader toelichten.
Een kwartaal van groei
Het tweede kwartaal bij ING werd gekenmerkt door groei. Het aantal hypotheken nam fors toe, evenals het aantal betalingen. Daarnaast was er voor het eerst ook weer een groei te melden van het aantal leningen aan grote klanten. Ook in het tweede kwartaal waren er tegenvallers te zien. De bank moest een voorziening treffen van € 180 miljoen voor compensatie van te veel berekende interest op producten met variabele rente. Bovendien werd de ‘stroppenpot’ verder gevuld. In het tweede kwartaal zijn er geen grote klanten in de problemen gekomen. Na de ‘betalingsvakantie’ zijn betalingen van aflossing en rente weer goed op gang gekomen. Toch acht de bank het moment nog niet rijp om de voorzienig voor wanbetaling te verminderen.
De toekomst van de grote consumentenbanken
De resultaten van ING zullen de aandeelhouders van de bank waarschijnlijk tevreden hebben gesteld. Toch rommelt het al jaren in de banksector. De grote consumentenbanken worden steeds digitaler. Dat is wellicht het meest duidelijk bij de Rabobank, die vroeger zichtbaar was in vrijwel ieder dorp met een filiaal. Dat is inmiddels niet meer het geval en ook ING heeft het aantal filialen flink verminderd. Ook in een stad met 50,000 inwoners is een ING-kantoor niet meer vanzelfsprekend. Dat is logisch, omdat vrijwel alle bankverkeer digitaal plaatsvindt. Het is een van de redenen die de banken aandragen voor de beperking van het aantal kantoren.
Die digitalisering is echter ook bewust ingevoerd door de banken. Een groep (vooral oudere) klanten heeft daar moeite mee. Maar ook een grote storing (en die zijn niet echt zeldzaam) maakt klanten duidelijk dat ze af en toe geen kant meer op kunnen met internetbankieren. Dat maakt de banken kwetsbaar voor nieuwe mogelijkheden door startups in de financiële wereld. Heeft u als particuliere belegger de financiële sector in uw portefeuille? Een goed gespreide portefeuille is mogelijk via de betrouwbare online brokers op deze site.