IKEA gaat voor India

De Zweedse meubelgigant IKEA heeft voor het eerst een winkel in India geopend. Bij de opening liep het storm in Hyderabad, omdat duizenden Indiërs graag wilden zien wat dit nieuwe warenhuis te bieden heeft. IKEA heeft in India gekozen voor een ander assortiment en een andere werkwijze dan in Europa. Weliswaar zijn ook in India succesnummers als Billy boekenkasten en Klippan banken te koop. Maar daarnaast liggen er ook matrassen van kokosvezels en bijvoorbeeld rijstcakemakers in de schappen. Deze producten zult u in Europa niet snel tegenkomen. Er zijn in de IKEA-winkel in Hyderabad maar liefst 500 producten te koop voor 100 roepies (€ 1,25 of minder).

Omdat Indiërs er niet aan gewend zijn om zelf meubels in elkaar te zetten, heeft IKEA hier voor een ander concept gekozen. De levering en het in elkaar zetten van de meubels geschiedt door lokale leveranciers en klusjesmannen. Hoewel dat ook in Europa wel gebeurt, verwacht men dat het in India voor een veel groter aantal producten nodig zal zijn.

Op naar 380 miljoen middenklassers

Het zal wat IKEA betreft niet blijven bij deze ene winkel. In 2025 wil het bedrijf al minimaal 25 winkels in het land hebben, met name in de grote steden. India is een enorm land met een snelgroeiende en meer welvarend wordende bevolking. Momenteel geeft de bevolking, die inmiddels boven de 1,3 miljard ligt, ongeveer € 26 miljard per jaar uit aan artikelen die IKEA in het assortiment wil opnemen, dus meubels en andere woninginrichting. Naar verwachting zal dit bedrag enorm snel groeien. Experts gaan ervan uit dat het aantal Indiërs in de komende 10 jaar dat tot de middenklasse kan worden gerekend zal groeien tot 380 miljoen. Op deze groep heeft IKEA zijn plannen afgestemd.

Aandacht voor het land

IKEA wenst niet de fout te maken om in India met een te westers productenaanbod te komen. Terwijl in Noord-Amerika en Europa kasten en keukens steeds hoger worden gemaakt, zullen die voor India juist iets lager worden geproduceerd. Ook het restaurant van IKEA is aangepast op de plaatselijke smaak. Er staan weliswaar Zweedse gehaktballetjes op het menu, maar deze zijn vegetarisch of van kippenvlees. De rest van de kaart bestaat voornamelijk uit Indiase gerechten.

Voor beleggers die regionale spreiding toepassen, is India eigenlijk een must. Maar de plaatselijke beursbedrijven zijn momenteel erg duur vanwege de verwachte ontwikkelingen in het land. Wellicht zal IKEA een voorbeeld zijn voor meer westerse bedrijven. Hierdoor zou u ook een kansje in India kunnen wagen met een beursbedrijf in de buurt. Betrouwbare online brokers die een ruim assortiment bieden, zijn op deze website vermeld.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie