Hoe kwetsbaar is de wereldeconomie?

Hoe kwetsbaar is de wereldeconomie?
Toen het containerschip Ever Given vastraakte in het Suezkanaal, was dat in eerste instantie een nieuwtje dat nauwelijks de voorpagina haalde. Ook de beelden op het journaal waren niet echt opzienbarend. Inmiddels is de kwestie een belangrijk item geworden in het nieuws. Ieder uur (!) dat de containerreus, 400 meter lang en 220.000 ton wegend, niet van de plaats komt wordt € 400 miljoen aan handel geblokkeerd. Maar liefst 10% van alle wereldhandel loopt via het Suezkanaal.
Er zijn inmiddels wat meer positieve berichten. In eerste instantie was topman Peter Berdowski van Boskalis somber en vreesde hij dat het enkele weken zou kunnen duren om de Ever Given weer vlot te krijgen. Inmiddels verwacht men in het laatste weekend van maart een poging te kunnen doen. De blokkade van het kanaal zou tot gevolg kunnen hebben dat de schappen in bepaalde winkels, zoals de Action, leeg zouden kunnen raken. Ook de prijs van benzine aan de pomp wordt rechtstreeks geraakt, omdat veel olieproducten door het kanaal worden vervoerd.
Een stukje geschiedenis
Aan het graven van het kanaal is in het westen onverbrekelijk de naam van Ferdinand de Lesseps verbonden. Hij maakte de plannen en kreeg ook de financiering rond. In 1869 voeren de eerste schepen door het kanaal. De totale lengte van het kanaal is 193 kilometer. Met een matige snelheid kost het vrachtschepen ongeveer 12 tot 16 uur om het kanaal te passeren. Het alternatief is een route om Afrika heen met een totale lengte van meer dan 10.000 kilometer. De wereldhandel bloeide in de 19e eeuw al flink op toen het kanaal openging.
Het is maar zelden afgesloten geweest, zoals na de zesdaagse oorlog in 1967. Destijds sloot Egypte het kanaal tot 1975 af voor alle schepen. De handel stokte en Nederland kende een oliecrisis. Sinds de opening van het kanaal is er aan gewerkt om het bevaarbaar te maken voor grotere schepen. Bij de opening was het maximum 5.000 ton per schip, inmiddels is dat 240.000 ton. In principe ook genoeg voor de Ever Given.
De gevolgen voor de beurs
Als het schip onbeschadigd vlot kan worden getrokken zal de huidige blokkade allicht snel worden vergeten. Tot dusverre is met name de olieprijs het meeste beïnvloed door het incident. Het is wel weer een reden voor particuliere beleggers om eens door hun aandelenportefeuille te lopen. Hoe kwetsbaar is die voor problemen in de wereldhandel. Via de betrouwbare online brokers op deze site kunt u voor meer spreiding zorgen, indien dat noodzakelijk lijkt.