Het grote geld volgen in India?
India is ook voor particuliere beleggers een land met toekomst. Het zal niet veel jaren meer duren tot de bevolking van India groter is dan die van het buurland China. En ook in India is er die constante behoefte om de economie op te vijzelen om de Indiërs een toekomst te bieden met meer welvaart dan momenteel het geval is. Een groot verschil met China is dat de bevolking in India niet in snel tempo vergrijst zoals dat in China wel het geval is. De bevolking in India is gemiddeld jong en ambitieus en mede daarom verwachten experts dat het land wellicht na 30 of 40 jaar economisch gezien de nummer 1 zal zijn op de wereld. Multinationals zijn rijkelijk vertegenwoordigd in het land, soms met een aparte beursnotering voor de Indiase tak. Sommige leveranciers van consumentengoederen hebben speciaal voor India een assortiment samengesteld dat afwijkt van de goederen die ze verkopen in het westen.
Toch raden maar weinig experts particuliere beleggers aan om hun geld te investeren op de beurs in India. Juist omdat iedereen de potentie kan zien van bedrijven in deze enorme markt als die zich verder ontwikkelt, zijn de aandelen schrikbarend duur omdat de toekomst daarin is verdisconteerd.
Een start-up met potentie
Als Facebook interesse heeft in een start-up is dat meestal aanleiding om daar aandacht aan te besteden. Het Indiase e-commercebedrijf heeft $ 125 miljoen opgehaald van onder meer de techno-reus Facebook. Meesho biedt een platform waarmee een webshop kan worden begonnen. Kleine zelfstandigen en bedrijven kunnen hiermee starten via sociale media als Whatsapp, Facebook en Instagram. Op zich niet bijzonders natuurlijk omdat dergelijke bedrijven in het westen op iedere hoek van het internet zijn te vinden. Maar deze start-up is blijkbaar anders en heeft daarom ook de interesse van het grote geld getrokken. De cijfers die worden genoemd geven een goede indruk van de omvang van de activiteiten van die bedrijf dat nog maar een paar jaar bestaat. Er zijn meer dan 2 miljoen ‘sociale verkopers’ op dit moment. De activiteiten vinden plaats in 700 steden in India. Het zijn vooral de artikelen waar veel vraag naar is bij de Indiërs die meer te besteden krijgen: kleding, wellness en elektronica.
In september worden de consumenteninternetactiviteiten naar de beurs in Amsterdam gebracht onder de naam: Prosus. Via de op deze site genoemde betrouwbare online brokers kunt u dan ook desgewenst een kansje wagen in India.