De toekomst van de ING


Het heeft te maken met uw leeftijd. Maar misschien herinnert u zich de tijd nog dat u bij een filiaal van de ING langs ging en herkend werd. Tenslotte kwam u er destijds wel vaker, wellicht om geld te halen of te brengen. Ook andere zaken konden daar besproken worden. Als het om een kwestie ging waar meer expertise voor nodig was, ging u naar een groter kantoor in het centrum van uw woonplaats of wellicht de meest nabij gelegen stad.

Wist u dat Nederland inmiddels zo’n 350 gemeenten heeft? Dat zijn er beduidend minder dan een aantal jaren geleden, omdat er flink is gereorganiseerd. Vele gemeenten hebben nu een flinke oppervlakte, omdat er dorpen zijn samengevoegd die op behoorlijke afstand liggen. Weet u hoeveel ING-kantoren (ze worden dan ING Huizen genoemd) er binnenkort nog over zullen zijn? In totaal 59!

De afstand tot de klanten wordt steeds groter

Het is geen verschijnsel dat zich alleen bij de ING bank voordoet. Als reden wordt ook aangegeven dat klanten steeds meer gebruik maken van digitale diensten. De noodzaak voor kantoren zou daardoor verdwijnen. Dat is uiteraard ook een waarheid die hout snijdt. Daarbij moet echter wel worden vermeld dat het diezelfde banken zijn die de klanten vrijwel hebben gedwongen om van het internet gebruik te maken om op kosten (lees personeel) te besparen.

ING heeft aangegeven dat er in het land ook 321 service punten zullen komen. Klanten van de bank kunnen dan terecht bij een medewerker van bijvoorbeeld Bruna of Primera om mogelijke bankzaken te bespreken. De betreffende medewerkers worden daarvoor opgeleid. Met een steeds meer vergrijzende bevolking is het de vraag of deze (belangrijke) klanten blij zullen zijn met de nieuwe structuur.

Hebben banken nog een toekomst?

Onze wereld digitaliseert steeds meer en dat zal niet meer veranderen. Maar in een digitale wereld verdwijnt ook vaak het contact tussen onderneming en klant. Als banken zich steeds meer terugtrekken uit de fysieke wereld, kunnen ze dan het vertrouwen van de klanten behouden? De grootbanken in ons land probeerden tot het einde van de vorige eeuw zo dicht mogelijk bij hun klanten te komen of te blijven. Ieder nieuw winkelcentrum kreeg wel een of meerdere bankfilialen.

Dat is nu volledig veranderd. Soms lijkt het erop dat de banken het (spaar)geld van hun klanten liever zien gaan dan komen. Wellicht wordt die wens ook vervuld. De bankensector lijkt een periode van verandering door te maken. Een goede reden wellicht om naar andere bedrijven in de financiële sector te kijken. Via de betrouwbare online brokers op deze site is dat mogelijk.

CFD brokers
Online brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.
CFD brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.

Populair bij online beleggen