De elektrische auto houdt de gemoederen bezig


De productie van elektrische auto’s bij Tesla lijkt echt op stoom te komen, nu de gigantische productiefaciliteiten in China op het punt lijken te staan de eerste producten af te leveren. Ook andere fabrikanten verwachten in 2020 voor het eerst auto’s op de markt te kunnen zetten zonder verbrandingsmotor. Maar nog voordat er grote aantallen van de band rollen, komen Duitse wetenschappers al met de waarschuwing dat er een probleem zal ontstaan met een aantal metalen die noodzakelijk zijn bij de productie van de bijna 1 miljard elektrische auto’s die tussen 2020 en 2050 zullen worden gemaakt. Lithium is daarbij een van de kritische factoren.

Komen de nieuwe miljardairs uit Zuid-Amerika?

Om de bouw van elektrische auto’s mogelijk te maken, zal de productie van lithium moeten worden vertienvoudigd ten opzichte van de huidige situatie. De bekende hoeveelheden lithium zijn in ieder geval voldoende tot en met 2050. Het probleem is echter wel dat de voorraden maar in een beperkt gebied liggen: Bolivia, Chili en Argentinië. Deze landen hebben niet bepaald een langdurige geschiedenis van politieke stabiliteit waarop ze kunnen bogen en het zou derhalve tot grote politieke spanningen kunnen leiden als deze Zuid-Amerikaanse landen machtsspelletjes zouden willen spelen met de bijzondere positie waar ze nu in verkeren. China dat zelf beschikt over voorraden van een aantal bijzondere metalen heeft al meerdere malen geprobeerd om via mijnbouwbedrijven een machtspositie op te bouwen waar het lithium betreft. De VS heeft dergelijke pogingen tot op heden verijdeld.

Is lithium een aantrekkelijke belegging?

Hoe schaatser hoe kostbaarder en dat lijkt binnenkort ook op te gaan voor lithium. Toch zijn er ook signalen die duidelijk maken dat autofabrikanten beseffen dat ze een risico lopen afhankelijk te worden van een beperkt aantal leveranciers. Een van de mogelijkheden is om zoveel mogelijk lithium terug te winnen uit afgedankte accu’s. Voor een accu met een vermogen van 70 KWh wordt vandaag de dag 63 (!) kilo lithium gebruikt. Dergelijke hoeveelheden maken herwinnen van het materiaal interessant. Een tweede probleem voor de particuliere belegger die hoopt te profiteren van een mogelijke schaarste aan lithium is dat er wordt gewerkt aan accu’s waar minder schaarse metalen in kunnen worden gebruikt. De natrium-accu bestaat al maar kan momenteel nog niet de prestaties leveren die nodig zijn. Beleggen in grondstoffen zoals lithium kan lucratief zijn houdt ook duidelijk risico’s in. Via de betrouwbare online brokers op deze site kunt u ook voor grondstoffen gaan.

CFD brokers
Online brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.
CFD brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.

Populair bij online beleggen