Crypto’s in de sportsponsoring


Dat cryptovaluta steeds meer opduiken in de sportsponsoring maakt duidelijk dat deze sector volwassen aan het worden is. Op vrijwel iedere Formule 1-wagen zal in het nieuwe seizoen een reclame te zien zijn van een platform of andere onderneming die zich bezig houdt met de handel in crypto’s en tokens. Dat geldt ook voor de auto van de wereldkampioen, Max Verstappen.

De naam Bybit staat in een beperkt kleiner lettertype op de auto dan die van hoofdsponsor Red Bull. Dat is ook niet zo verwonderlijk want Bybit betaalt $ 150 miljoen gedurende een periode van 3 jaar om duidelijk in beeld te komen in de volgende seizoenen. Het laat zien dat het de sector zo voor de wind gaat dat er vele miljoenen kunnen worden besteed om naamsbekendheid te realiseren. Dat werd ook duidelijk toen een aantal weken geleden crypto.com maar liefst $ 700 miljoen overhad om gedurende 20 jaar de nieuwe naamgever van het Staples Center in Los Angeles te worden. Live sport trekt miljoenen belangstellenden en daar wil de nieuwe sector ook van profiteren.

Fan tokens zijn een nieuw verschijnsel in de sport

Cryptobedrijf Socios geeft sinds enige tijd ook fan tokens uit bij voetbalclubs. Een voorbeeld is Fortuna Sittard in ons land. Er zijn oorspronkelijk 100.000 fan tokens Fortuna Sittard uitgegeven voor € 1,50 per token. Deze virtuele tokens kunnen niet gebruikt worden om mee te betalen, maar ze zijn wel onderling verhandelbaar. Momenteel staat het token lager dan werd uitgegeven op € 1,03. Maar deze fan tokens zijn ook in eerste instantie bedoeld om de band met de club te versterken. Ze geven namelijk ook stemrecht. Bij Fortuna Sittard mochten de houders van de fan tokens meebeslissen over het ontwerp van de nieuwe spelersbus. Wellicht geen besluit dat echt invloed heeft op de club maar voor fans zeker een leuk extraatje.

Fan tokens bij grote clubs

De fan token lijkt dan ook een nieuwe trend te kunnen worden en wellicht zeer aantrekkelijk voor clubs met grote aantallen fans zoals Barcelona, Bayern München of Manchester United. Ook de UEFA ziet het concept blijkbaar wel zitten en is een samenwerkingsverband aangegaan met Socios. Het lijkt er dan ook op dat in de sport de reclame voor- en de sponsoring van populaire takken steeds verder zal toenemen. De miljoenen stromen immers al richting het voetbal en de Formule 1.

Heeft u als particuliere belegger al een deel gereserveerd voor de crypto’s in uw portefeuille? Ook voor deze sector kunt u terecht bij de betrouwbare, online brokers op deze site.

CFD brokers
Online brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.
CFD brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.

Populair bij online beleggen