Beleggen en de auto-industrie in 2018
Wat kan de particuliere belegger verwachten van de auto-industrie in het jaar 2018 en de daarop volgende jaren? De toekomst lijkt aan de zelfsturende auto voorbehouden en het is een voortdurende vraag welke fabrikanten in staat zullen zijn het beste in te spelen op de veranderingen die in de markt zullen optreden. Natuurlijk zijn de Duitse topmerken al zeer ver in geavanceerde systemen waarbij, in het duurdere segment, de auto al zelf kan parkeren of bijvoorbeeld automatisch de afstand tot de voorligger bepaalt en het rijgedrag hierop aanpast. Maar de stap van deze technologie naar een auto die volledig zelfsturend is, zal nog enorm zijn. Vooral de technologiereuzen lijken bezig te zijn met software die dit mogelijk moet maken. Of en met wie men op latere termijn gaat samenwerken om daadwerkelijk massaal auto’s te gaan produceren moet nog blijken.
De eerste signalen in 2018
Hyundai, de grootse autofabrikant in Zuid-Korea, is voorzichtig over de verwachte verkopen in 2018. Het concern, waartoe ook het merk Kia behoort, noemt een streefcijfer van 7,6 miljoen auto’s in het komende jaar. Dat is beduidend minder ambitieus dan in 2017 toen men voor dat jaar een aantal voorspelde van 8,3 miljoen. Het feitelijke aantal verkopen over 2017 is nog niet bekend gemaakt, maar kenners denken, mede gelet op het nieuwe doel, dat het streefcijfer in 2017 niet is gehaald. Dat zou voor Hyundai dan de derde keer op rij zijn dat een jaar in een teleurstelling eindigt. De op vier na grootste automaker ter wereld slaagt er niet meer in om marktaandeel te winnen en vooral in de Verenigde Staten en China krijgt het concern de laatste jaren regelmatig tikken. Experts noemen als een van de redenen het ontbreken van een succesvolle SUV, maar ook andere topmerken lijken de laatste jaren te kampen met tegenvallende verkoopcijfers, zodat er ook bij Hyundai wellicht meer aan de hand is dan het gemis van een bepaald type auto.
Onzekerheid voor de belegger
Er is momenteel geen duidelijkheid waar de eerste succesvolle zelfsturende auto zal worden ontwikkeld. Experts wijzen naar Google als het bedrijf dat de beste tests achter de rug heeft. Maar wat zijn de plannen van Google als dit megaconcern zich op deze markt zou gaan begeven? Samenwerking met een of meerdere autofabrikanten ligt voor de hand. Of zal Google de software voor iedere fabrikant tegen betaling beschikbaar stellen? In ieder geval zal er de komende jaren erg veel veranderen in deze branche en kan de particuliere belegger hier beter terdege rekening mee gaan houden.