Het Coca-Cola ‘schandaal’ en Ronaldo

Ook als u geen voetballiefhebber bent, heeft u de beelden vast gezien. De Portugese topvoetballer Ronaldo haalde met een vies gezicht twee flesjes Coca Cola weg van zijn tafeltje voor een interview. Met een verlekkerd gezicht liet hij in het Portugees weten de voorkeur te geven aan water. Het ontging de internationale pers zeker niet en de beelden gingen over de hele wereld. Betekende dit imagoschade voor een van de grootste sportsponsors ter wereld? Daarna werden de flesjes ook door mindere goden in het voetbal verwijderd en ook het blikje Heineken 0,0% moest het ontgelden. Was er een trend gezet?
Coca Cola leidt koersverlies van $ 4 miljard door actie Ronaldo
Het bovenstaande bericht werd door een aantal kranten met een grote kop gebracht. Dat gebeurde blijkbaar zonder dat de financiële redactie werd geraadpleegd. Want inderdaad opende de koers van de frisdrank-gigant de volgende dag flink lager. Dat had echter weinig te doen met de actie van Ronaldo, maar omdat het aandeel ex-dividend was gegaan. Zoals wel vaker in de pers werd het bericht niet gecorrigeerd.
Ook het feit dat sommige fans van Ronaldo zich nog herinnerden dat de ster vroeger met een verlekkerd gezicht de voorkeur had gegeven aan Coca-Cola in reclame boodschappen werd grotendeels genegeerd. Dat soort berichten trekken geen lezers. De UEFA deed het incident af als een storm in een glas water. De organisatie zal beslist niet blij zijn geweest met de actie maar heeft ook weinig mogelijkheden om op te treden tegen de voetballer.
Verdere opvallende zaken op het EK 2021
Wie wedstrijden bekeek tijdens het EK zal het ook niet zijn ontgaan dat de digitale reclameborden langs het veld soms volledig zijn gevuld met Chinese tekens. In Europa zijn er maar weinigen die Chinees kunnen lezen. Voor wie zijn die geheimzinnige boodschappen dan bedoeld in een westerse wereld welke een blok lijkt te gaan vormen tegen China? Eigenlijk is het heel simpel. Tijdens het vorige EK volgden 53 miljoen kijkers in China het evenement, ondanks het tijdverschil en het Europese karakter ervan. Deze keer zal het aantal toeschouwers volgens de analisten veel hoger zijn. De reclameboodschappen zijn dan ook niet bedoeld voor de Europese kijkers maar voor het moederland China.
Het EK moet nog echt op gang komen, maar uit het verleden is bekend dat er in het land van de winnaar een economische opleving volgt, die ook vaak op de beurs is te zien. Internationale aandelen kopen, kan bij de betrouwbare online brokers op deze site.