Ahold Delhaize, de strijd om de Kitkat
Het boekjaar 2021 is door Ahold met tevredenheid afgesloten. De omzet steeg met 3,3% tot bijna € 76 miljard. De online-verkoop behaalde een nieuw record met € 7 miljard. Webwinkel bol.com liet een omzet zien van € 2,8 miljard. Het ligt in de bedoeling om bol.com nog dit jaar naar de beurs te brengen. De netto winst 2021 van de grootste supermarktketen in ons land bedroeg € 2,25 miljard, dat was maar liefst 60% meer dan het vorige boekjaar. Behalve tevredenheid over het jaar 2021 overheerste ook bij dit beursbedrijf onzekerheid ter zake de prijsverhogingen van producten en transportkosten. Ongeveer 50% van de omzet van het concern bestaat uit merkartikelen, het restant uit huismerken.
De onderhandelingen verlopen moeizaam
Topman Frans Muller merkte bij de presentatie van de cijfers op dat de onderhandelingen over de inkoopprijzen met de fabrikanten in 2022 moeizaam verlopen. Normaliter is alles wel afgerond voor eind januari maar dit jaar moet er nog veel worden geregeld. Dat houdt uiteraard met name verband met de gestegen prijzen van grondstoffen en energie. Veel fabrikanten van merkartikelen willen deze kostprijsverhogingen volledig doorberekenen in de verkoopprijs, maar Ahold zal dat in veel gevallen niet accepteren. Dat leidt af en toe weer tot een flink conflict met een fabrikant, ook als deze tot de grootste van de wereld behoort.
Onlangs werden de producten van Nestlé uit de schappen gehaald bij AH. Dat betekende dat de consument tijdelijk niet meer terecht kon in de supermarkt voor bekende merken zoals Nescafé en Kitkat. Muller legt uit dat het voor Ahold erg belangrijk is om de prijzen niet explosief te laten stijgen en een soort buffer te vormen tegen de inflatie. Dat heeft uiteraard ook een eigenbelang omdat bij een te forse prijsstijging de consument op zoek gaat naar goedkopere alternatieven. Echter leiden prijsverhogingen ook niet tot extra winst van de supermarkten, zoals vaak wordt gedacht. De winstmarge op het assortiment wordt gemiddeld op 4% gesteld waardoor hogere prijzen weinig invloed hebben voor een concern als Ahold Delhaize.
De verwachtingen voor Ahold Delhaize
Er is weinig reden om te verwachten dat het jaar 2022 veel verrassingen zal brengen bij dit beursbedrijf. Een aandeel als dit kan rust brengen in een portefeuille omdat het een aantrekkelijk dividend koppelt aan een relatief minder volatiele koers. Maar ook hier biedt het verleden geen absolute zekerheid voor de komende jaren. Kiest u voor Ahold? Ook alle aandelen in de AEX zijn verkrijgbaar bij de betrouwbare, online brokers op deze site.