Zijn sommige beursbedrijven toch gelijker dan andere?

Het was een schokgolf die in 2015 over de wereld trok. In de VS werd ontdekt dat Volkswagen sjoemel-software had ingezet om de emissie van schadelijke stoffen van de dieselauto’s te beïnvloeden. Het concept was even geniaal als bedrieglijk.
Als een dieselauto van Volkswagen op de testbank werd geplaatst, werd de uitstoot door de software onmiddellijk fors verminderd. Dat gebeurde, omdat er sensoren waren die constateerden dat de auto niet van de plek kwam. Zowel het navigatiesysteem als sensoren op de wiellagers speelden hierin een rol. Vooral in de VS was de verontwaardiging groot en werd het grootste autoconcern ter wereld voor het gerecht gesleept. Sommige staten achtten Volkswagen verantwoordelijk voor een aantal doden in de steden vanwege de extra uitstoot van schadelijke middelen in de atmosfeer. Het concern moest miljoenen diesels terugroepen om de software aan te passen.
De meeste rechtszaken in de VS werden geschikt. Tot op heden heeft Volkswagen al ongeveer € 30 miljard aan schadevergoedingen betaald. Nog steeds bestaat het risico dat procedures worden aangespannen, maar de rust lijkt inmiddels te zijn teruggekeerd. Wat verkoopcijfers betreft viel de schade mee. Alleen in het jaar 2016 werden er minder VW’s verkocht. Nadien werd de stijgende lijn weer voortgezet.
Ford meldt zich bij justitie
In 2019 meldde Ford zich bij justitie in de VS. Inmiddels was al duidelijk geworden dat Volkswagen niet het enige bedrijf was geweest dat de strenge normen voor uitstoot bij diesels op een frauduleuze wijze had opgelost. Bij andere merken was er wel minder extreem ‘gesjoemeld’ dan bij VW. De gevolgen voor die bedrijven waren ook minder heftig geweest. Ford gaf bij justitie aan dat medewerkers problemen hadden ontdekt bij het vaststellen van emissie op de weg en bij het toenemen van de luchtweerstand. Uit die formulering was wel duidelijk dat ook Ford diesels op de testbank een andere uitstoot lieten zien dan op de weg. Justitie stelde een strafrechtelijk onderzoek in. Ook de California Air Resources Board werd bij het onderzoek betrokken.
Meevaller voor Ford
Waar alle experts verwachtten dat ook Ford een behoorlijke tik op de vingers zou krijgen gebeurde dat niet. Het ministerie van justitie blies het onderzoek af in het Biden tijdperk, ook in California hoeft Ford niets meer te vrezen. Wellicht is de gedachte aan America First nog steeds aanwezig in de VS. Beleggen in de auto-industrie? Ook dat is mogelijk via de betrouwbare online brokers op deze site.