Zeevaart in zwaar weer


Op de zeevaartmarkt zijn er grote problemen. Het Zuid-Koreaanse Hanjin Shipping is op het ogenblik niet meer welkom in de wereldhavens. Men is bang dat het bedrijf op het punt staat om failliet te gaan. Hanjin heeft 89 grote en moderne schepen die waarschijnlijk momenteel rondvaren met een lading die circa $15 miljard waard is. Wat moeten online beleggers momenteel weten van de scheepvaart?

Grote verliezen bij de grote bedrijven

Hanjin is een van de 10 grootste rederijen op de wereld maar de problemen daar staan niet op zichzelf. Van de 12 grootste scheepvaartbedrijven lieten er maar liefst 11 grote verliezen zien in het afgelopen kwartaal. Verwacht wordt dat ook Maersk, marktleider en niet onbekend in de Rotterdamse haven, binnenkort rode cijfers zal laten zien. Op een totale omzet in de scheepvaartwereld van $ 170 miljard verwacht de Economist dit boekjaar een verlies van $ 10 miljard. Wat is er aan de hand in deze bedrijfstak die belangrijk is voor de totale wereldeconomie. Er zijn volgens de experts twee oorzaken:

  • De wereldhandel is in de eerste plaats aan het teruglopen en dat merken de transporteurs natuurlijk ook.
  • Daarnaast is er op het ogenblik een grote overcapaciteit. In 2011 was er een enorme vraag naar nieuwe schepen door de Chinese productiedrang, maar inmiddels is 18% van de containerschepen inactief en liggen die te roesten in de respectievelijke havens. Door dat aanbod kost een containerschip van Sjanghai naar Europa nu nog maar de helft in vergelijking tot 2014. Dat probleem lijkt nog niet opgelost. Tegen een stijging van de capaciteit van de containerschepen met 7% in het laatste kwartaal steekt de daling van de wereldhandel met 1% schril af.

Winnaars en verliezers

Met zo’n overcapaciteit is het eigenlijk logisch om schepen uit de vaart te halen en te slopen, maar noch de beleggers noch de rederijen zullen daar erg enthousiast over worden. Tenslotte worden er op die manier kostbare kapitaalgoederen vernietigd. Maersk Group is misschien een voorbeeld voor andere scheepvaartbedrijven. Dat heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in andere sectoren waaronder supermarkten en vliegtuigen om niet geheel afhankelijk te zijn van de cyclische scheepvaartmarkt. Bedrijven die die niet over de financiële middelen van het sterke Maersk beschikken, zullen slim moeten zijn. Dat kan door zuinige schepen te gebruiken. Momenteel wordt er zelfs gewerkt aan het ombouwen van schepen zodat ze via cilinders gebruik kunnen maken van de wind. Wie in staat is om als eerste te profiteren van deze nieuwe technologieën, zal waarschijnlijk als winnaar uit de bus komen. Zult u als online belegger dan voor het fonds hebben gekozen?

CFD brokers
Online brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.
CFD brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.

Populair bij online beleggen