Wordt KLM weer zelfstandig?


Een onderzoek naar de integratie van Air France en KLM maakt duidelijk wat al lang werd gefluisterd; het is een mislukking geworden. Het onderzoek werd gedaan door Philippe d’Irbarne van het Franse instituut voor wetenschappen en Niels Noorderhaven van de Universiteit van Tilburg. De conclusie van het rapport is heel duidelijk: de combinatie voldoet niet aan de verwachtingen. Een enquête in Nederland maakte duidelijk dat 89% van de ondervraagden een scheiding als de beste optie ziet op dit moment.

Onoverbrugbare cultuurverschillen 

Tussen de beide luchtvaartmaatschappijen bestaat zoveel en voortdurend wederzijds onbegrip dat het maar de vraag is of het bedrijf kan overleven in de huidige concurrerende luchtvaart.

Veel van de huidige problemen lijken te zijn ontstaan door de constante focus op centralisatie en integratie vanuit Frankrijk. Dat zorgt bij KLM voor ergernis, omdat er vooral bij Air France  een hoog percentage aan verliesgevende vluchten is en de winst van KLM momenteel de kurk is waarop de combinatie draait. De onderzoekers geven ook aan dat het verstandig zou zijn om alleen het hoogst noodzakelijke op holdingniveau te doen en de beide maatschappijen verder zoveel mogelijk hun ‘eigen ding’ te laten doen. Dat is extra pijnlijk, omdat in de afgelopen periode bij KLM 2.500 banen verdwenen, omdat die op holdingniveau werden ingepland. Die beslissing zou volgens de onderzoekers terug moeten worden gedraaid.

Een tweede groot pijnpunt van de afgelopen periode is de introductie van een prijsvechter op lange afstand: Boost. Deze nieuwe loot aan de stam werkt nu met piloten met een (hoog) Air France salaris, omdat ook in deze branche de vakbonden in Frankrijk erg machtig zijn. Het is dus maar de vraag of de prijsvechter een succes wordt met dit hoge kostenniveau. De KLM-dochter Martinair die al werkte als prijsvechter, op dezelfde manier als Boost, maar met lagere salarissen, moest op last van Parijs worden ontmanteld. Dit soort irritaties leidt ertoe dat met name aan Nederlandse kant de frustratie alsmaar toeneemt.

Topman Jean-Marc Janaillac is nog niet toe aan een scheiding. Hij wil dat er wordt geleerd van het rapport en er verbeteringen worden aangebracht.

Kans voor de belegger?

Het naar buiten brengen van het rapport leverde een klein koersverlies op. Maar het is wel duidelijk geworden dat de problemen bij Air France KLM erg diep zitten. In Nederland is de hoop gevestigd op een andere partner, bijvoorbeeld het Amerikaanse Delta. Als u besluit met hefboom te profiteren van de onzekere toekomst van dit beursfonds, kies dan altijd voor een betrouwbare online broker voor online beleggen.

CFD brokers
Online brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.
CFD brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.

Populair bij online beleggen