VW overweegt claim tegen oud-bestuurder

Als er iets mis gaat bij een beursfonds zoals VW, kost dat de topman/vrouw meestal de kop. Gelet op de vaak riante contracten die zijn afgesloten, gaat dat doorgaans gepaard met een soort gouden handdruk. De reputatie van de bestuurder is immers flink aangetast. Soms is wel duidelijk dat de CEO ook maar moeilijk had kunnen voorkomen dat het concern een dreun kreeg als marktomstandigheden daar de reden voor zijn geweest. Maar hoe zat het met het diesel-schandaal bij VW?
Wist Winterkorn af van de sjoemelsoftware die de diesels op de testbank een lagere uitstoot moesten geven. En waarom gaf hij geen openheid van zaken toen in de VS werd ontdekt dat er geknoeid was met diesels van VW en andere merken in het concern? Juristen menen dat de inmiddels 73-jarige Winterkorn niet voldoende heeft gedaan om ‘zijn’ bedrijf te beschermen. Inmiddels is de schade al opgelopen tot € 30 miljard en de teller loopt nog.
Ook bij Audi liep het mis
Gedurende een langere periode werd alleen VW op de korrel genomen, Audi (als dochter van VW) bleef in de luwte. De topman Stadler liet ook na om te onderzoeken de dieselmotoren in de Audi’s van dezelfde sjoemelsoftware waren voorzien. Wist hij dat al of was hij wel erg naïef? In ieder geval moest ook hij het veld ruimen toen bleek dat ook de Audi’s gebruik maakten van dezelfde truc.
In de VS zijn de regels een stuk strenger voor topbestuurders die de fout ingaan. Velen zitten inmiddels in de gevangenis voor een straf van meerdere jaren. Vooral de uiteindelijk verantwoordelijken wordt het zwaar aangerekend als zij misbruik maken van hun positie. De VS heeft dan ook om uitlevering gevraagd van zowel Winterkorn als Stadler. Ondank de enorme bedragen aan schadevergoedingen die al zijn betaald, worden beide strafrechtelijk verdacht van fraude. De heren hebben echter niets te vrezen als ze niet op bezoek gaan in de VS, Duitsland levert burgers niet uit aan de VS.
Moet de aansprakelijkheid van bestuurders in Europa worden aangepast?
Volkswagen heeft aangegeven dat ze de beide oud-bestuurders voor het gerecht zal dagen. Niet strafrechtelijk, maar civiel voor een schadevergoeding. Het is wellicht een teken aan de wand dat in Europa bestuurders nu ook verantwoordelijk worden gehouden voor kostbare fouten die ze soms maken. Wat denkt u als particuliere belegger hiervan? De betrouwbare online brokers op deze site bieden u de mogelijkheid om bestuurders te waarderen of te straffen voor hun beleid. De vele beleggingsmogelijkheden zijn daarvoor geschikt.