Volvo, slachtoffer van handelsoorlog VS-China?

De geplande beursgang van autofabriek Volvo is voorlopig uitgesteld. Dat bericht werd in de Financial Times gemeld. De CEO van Volvo, Hakan Samuelson, stelde tegen over de FT dat van uitstel nog geen afstel komt. De timing van de beursgang moet optimaal zijn. Dat is momenteel even niet het geval. Experts hadden sowieso al hun twijfels bij het bedrag dat zou moeten worden opgehaald. De beursgang werd op een bedrag van $ 30 miljard geschat op basis van verstrekte gegevens tot dusverre. De volatiliteit van de beurzen werd als belangrijkste reden gegeven voor het uitstel. Maar het handelsconflict tussen de VS en China zal zeker een rol spelen.

Eigenaar Geely is al bezig maatregelen te treffen

Volvo is enkele jaren geleden overgenomen door het Chinese Geely. Hierbij was duidelijk dat dit bedrijf ook zeer veel interesse had in de technische expertise van het Zweedse bedrijf.

Geely begon in 1986 als fabrikant van koelkasten. In eerste instantie werd overgeschakeld op motorfietsen en in 2001 werd Geely het eerste onafhankelijke Chinese automerk. Tijdens de zoektocht naar moderne technologie werd Volvo overgenomen van Ford. Dat gebeurde in 2009 en in die tijd van financiële crisis betaalde Geely het schijntje van $ 1,8 miljard voor Volvo. Sindsdien wordt een groot deel van de Volvo’s ook in China geproduceerd vanwege de kostenvoordelen. Dat komt nu even slecht uit, vanwege de handelsoorlog tussen de VS en China. Inmiddels is de productie van de populaire XC60 alweer verplaatst naar Zweden om niet getroffen te worden door hoge importtarieven. Het is echter maar de vraag in hoeverre de VS zich hierdoor zal laten weerhouden om ook deze Volvo als Chinees te bestempelen.

Volvo, een merk met historie

Volvo Car Corporation werd opgericht in 1926. De eerste personenauto werd geproduceerd in 1927. Beroemde modellen zijn onder meer de Amazon, de 240 en de P1800. Volvo personenauto’s verkoopt een relatief bescheiden aantal auto’s. De vrachtauto’s, die niet in Chinese handen zijn, hebben een veel groter aandeel in dat betreffende segment. Van de ongeveer 600.000 personenauto’s die Volvo jaarlijks maakt, komen de meeste terecht in China, de VS en Zweden. Op de belangrijkste afzetmarkten is het marktaandeel relatief bescheiden, in Zweden is dat ongeveer 20%.

Naar verwachting zal het nog wel een tijdje duren voordat Volvo personenauto’s weer onafhankelijk wordt en een eigen beursnotering zal krijgen. Daarnaast lijkt de verwachting van de opbrengst ook rijkelijk hoog geschat. Denkt u in dit segment of een ander te kunnen scoren met hefboom? Een betrouwbare online broker met een ruim assortiment is probleemloos te vinden op deze site.     

 

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie