Vliegschaamte en de luchtvaart
Gaat vliegschaamte vanwege de effecten voor het milieu een bedreiging vormen voor de burgerluchtvaart? Het is – naar verluidt – een zaak die steeds meer onderwerp van gesprek wordt in het café, in de taxi en op de verjaardag. Dat is een teken dat het de aandacht van het grote publiek heeft gekregen. Carsten Spohr, CEO van Lufthansa, denkt niet dat het gesprek over klimaatverandering ook leidt tot terughoudendheid wat betreft het boeken van tickets. Mensen blijven gewoon vliegen en hij verwacht dat de Lufthansa in 2019 weer 4% meer passagiers zal vervoeren dan in 2018. In Europa is de gedachte om minder te vliegen echter niet alleen iets waarover gesproken wordt bij een hapje en een drankje. Het zijn ook de milieubewegingen en de politiek die vinden dat de luchtvaartsector te weinig doet en zelfs een uitzonderingspositie heeft ingenomen.
Zal ecotaks de luchtvaart raken?
De ecotaks in de luchtvaart komt steeds dichterbij. In Nederland zal in 2021 op ieder vliegticket minimaal € 7 aan ecotaks worden geheven, ondanks grote bezwaren uit de sector. Maar in Frankrijk zal al vanaf volgend jaar een ecotaks worden ingevoerd op alle Franse luchthavens. Nederland pleit ook voor een invoering van accijns op kerosine in Europees verband. Kerosine is een van de weinige brandstoffen die nog uitgezonderd is van belastingheffing.
De luchtvaart is op dit moment verantwoordelijk voor 2,5 % van de uitstoot van CO2 en als de groei in het huidige tempo voorzet zal dat in de periode tussen 2070 en 2100 verdubbelen. Dat is uiteraard verre toekomst, maar wel een periode waarin men ook naar kijkt bij de huidige milieuplannen.
Prijsvechters moeten aan banden worden gelegd
Spohr denkt dat de luchtvaartsector eerder last heeft van een imagoprobleem dan dat het werkelijk een van de grote veroorzakers van milieuverontreiniging is. Hij zegt dat de diverse partijen ook niet goed beoordelen in hoeverre men er al in is geslaagd op de CO2-uitstoot per passagier terug te dringen. Een proces dat al jaren tot goede resultaten heeft geleid. Niet helemaal onlogisch verwijt hij de prijsvechters in de luchtvaart dat zij het luchtruim steeds meer verstoppen en zij een kunstmatige vraag oproepen door vluchten aan te bieden voor prijzen die niet realistisch zijn. Hij pleit dan ook voor een systeem waarbij vliegtickets niet meer onder een bepaalde minimumprijs mogen worden aangeboden.
Heeft u vertrouwen in de luchtvaartsector? Ook op dat terrein zijn er diverse beleggingsproducten beschikbaar bij de betrouwbare online brokers op deze site.