Verdwijnt de advertentiemarkt?
Researchbureau Forrester kwam onlangs met een doemscenario voor de advertentiemarkt. Naar het oordeel van dit gerenommeerde onderzoeksbureau is de ondergang van de advertentiemarkt zoals wij die kennen aanstaande. Nu denkt u waarschijnlijk aan traditionele advertenties op bijvoorbeeld TV of radio. Tenslotte zijn enkele van de grootste nieuwe bedrijven (Google/Facebook) ter wereld voor hun inkomsten afhankelijk van digitale reclame en deze markt lijkt ieder jaar nog te groeien als kool. Maar volgens Forrester is ook de digitale reclame een uitstervend fenomeen.
Ongewenst en steeds beter te ontwijken
Reclameboodschappen hebben volgens het researchbureau allemaal één ding gemeen: ze onderbreken de consument met wat hij op een moment aan het doen is. Dat kan het kijken zijn naar een favoriete serie op tv, maar ook het scrollen door de berichten van de vrienden op een sociaal netwerk. Dat betekent per definitie dat de reclameboodschap als hinderlijk zal worden ervaren en dat is volgens het bureau de reden dat zich in de komende jaren een ramp zal voltrekken op de advertentiemarkt. In de eerste plaats gebruikt momenteel in de VS al 38% van de consumenten zogenaamde add-blockers. Deze software wordt steeds effectiever en de verwachting is dan ook dat het percentage snel zal gaan stijgen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat binnenkort door spraak gestuurde interfaces vele vragen van gebruikers zullen overnemen, die nu bijvoorbeeld op een site als Google worden gesteld en beantwoord. Amazon’s Alexa is hiervan een goed voorbeeld. Deze methode zal veel minder onderbroken kunnen worden door hinderlijke advertenties.
Natuurlijk draait het in deze wereld allemaal om het vertrouwen van de adverteerders in de effectiviteit van hun reclame. Hierbij is het dan ook opmerkelijk dat een van de grootste adverteerders ter wereld, Procter & Gamble met o.a. Gillette, Pampers en Ariël, zich onlangs bij de kwartaalresultaten kritisch uitliet over het effect van digitale reclame. Volgens de financiële topman zal het concern zich gedwongen zien de uitgaven voor digitale reclame te beperken wanneer die in de praktijk niet meer wordt gezien door mensen, maar slechts door virtuele bots. Deze opmerking door een zo invloedrijke adverteerder heeft veel stof doen opwaaien.
Hoe ziet u de toekomst van de advertentie?
Gelooft u dat de digitale advertentie zal verdwijnen en daarmee de inkomstenbron van enkele van de grootste bedrijven ter wereld? Of denkt u dat het niet zo’n vaart zal lopen? Via een hefboompositie bij een van de online brokers op deze site kunt u uw mening rendabel proberen te maken.