Unilever verkoopt theedivisie

Het is nog even wennen dat onze gedeeld nationale en Engelse trots Unilever, op kortere termijn uitsluitend Brits zal zijn. Toch zal het bedrijf waarschijnlijk in de belangstelling blijven van veel Nederlandse particuliere beleggers. Omdat het in de levensmiddelenindustrie zit, kan Unilever een aandelenportefeuille stabiliteit geven met een aantrekkelijk dividendrendement. Door de mislukte overnamepoging is ook duidelijk geworden dat er nog meerwaarde zat in het aandeel en daardoor is de koers de afgelopen jaren mooi opgelopen. Het huidige nieuws is dat Unilever de theedivisie voor circa € 4,5 miljard zal verkopen aan CVC Capital Partners.
Wat is CVC Capital Partners?
CVC is het grootste private-equity bedrijf in Europa. Het werd in 1970 opgericht in Londen maar heeft inmiddels het hoofdkantoor in Luxemburg. De onderneming heeft ook in Nederland flink aan de weg getimmerd. Onder meer is het eigenaar geweest van VolkerWessels, Beter Bed en Van Gansewinkel. Niet altijd leidde een overname tot een succesvolle beursgang maar in het algemeen wist CVC goed te verdienen bij de verkoop van deze Nederlandse bedrijven. De bedoeling van een overname is ook om de sterke kanten van een bedrijf uit te bouwen. Daarnaast wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van vreemd vermogen om de risico’s voor de private equity bedrijven te minimaliseren.
CVC kwam de afgelopen jaren negatief in de Spaanse pers omdat het dacht te kunnen investeren in de Spaanse eredivisie: La Liga. Daarmee trapte het bedrijf op de tenen van de grootmachten Real Madrid en Barcelona. Dat bleek geen goed idee en de plannen werden in de ijskast gestopt. Thee is blijkbaar de nieuwe keuze.
Wat betekent de verkoop voor Unilever?
De theedivisie is lange tijd een paradepaardje geweest voor Unilever. De bekendste merken die nu verkocht worden zijn Lipton en Pukka. Er wordt weleens gezegd dat de opmars naar een wereldtopper in de voedingsmiddelenindustrie voor Unilever echt is begonnen met de koop van Lipton midden vorige eeuw. Door Unilever werd aangegeven dat de groei uit de theedivisie is verdwenen. De reden hiervoor is volgens het management dat zwarte thee door jongeren minder wordt gedronken, die kiezen met name voor witte of groene theesoorten die niet in de verkochte theedivisie zijn ondergebracht.
Unilever zal nog wel ijsthee en een aantal minder bekende theesoorten in het assortiment houden. Het is nog niet duidelijk waar de opbrengst voor wordt bestemd. Interesse in het aandeel Unilever? Ook dit aandeel kunt u aanschaffen middels de betrouwbare online brokers op deze site.