Trends in ICT
De belegger die bij wil blijven, volgt natuurlijk de wereldwijde trends in de ICT. Tenslotte heeft het barsten van de internetbubbel in 2000 heel duidelijk gemaakt dat het, juist in de wereld van de informatica, bijzonder snel kan gaan. De grote winnaar van vandaag kan morgen zijn verdwenen en de onbekende naam van vandaag kan de grote winnaar van morgen zijn. De wereld van de informatica is snel en ten dele onvoorspelbaar, maar de volgende trends delen we graag met u.
De rek lijkt uit de smartphonemarkt
Inmiddels worden er wereldwijd 2,8 miljard smartphones gebruikt en dat betekent dat het moment van verzadiging dichtbij lijkt. Een stormachtige groei in het westen lijkt niet langer mogelijk en dat betekent dat men vooral de blik werpt op China en India. Mary Meeker, de meest zichtbare analist voor technologie en media, merkt op dat het aantal verscheepte toestellen dit jaar tot op heden is gegroeid met 3%, maar dat is veel minder dan in voorgaande jaren, waar de groei in verkoopcijfers vaak dubbele cijfers haalde. Meeker denkt dat de echte groei is voorbehouden aan die bedrijven die erin slagen om spraakherkenning door te ontwikkelen en dit om te zetten in bruikbare technologie. Google claimt dat haar technologie inmiddels 95% accuraat is. En dat is bijna gelijk aan het menselijk niveau. Mary Meeker denkt ook dat de meest innovatieve ideeën momenteel uit de gamewereld komen. Er zijn inmiddels meer dan 2,6 miljard gebruikers die jaarlijks zorgen voor $ 100 miljard omzet.
En de winnaar lijkt… LinkedIn!
Heeft u al een account op LinkedIn? Dat is best waarschijnlijk omdat inmiddels 7 miljoen Nederlanders er één hebben. Maar wat nog veel opmerkelijker is dat 38% van die gebruikers zeggen dat ze hun huidige baan te danken hebben aan dit netwerk voor netwerken. Daarmee is Nederland veruit het land waar de deelnemers het meeste halen uit hun profiel bij LinkedIn. Amsterdam staat na Londen ook op de tweede plaats waar het aantal connecties per persoon betreft en de achterstand op Londen is nog maar klein. Dat Nederland de echte kampioen is met LinkedIn, heeft wellicht een aantal oorzaken. Nog steeds staan wij open voor nieuwe manieren van zakendoen. En natuurlijk is het bijna vanzelfsprekend dat we – gelet op ons kleine landje – ook vaker over de grens kijken dan bijvoorbeeld een Duitser of een Fransman. Tel daarbij een betere talenkennis op, en dan is wellicht een groot deel van het succes van LinkedIn in ons land verklaard. Maar het zegt ook iets over de potentie van dit netwerk dat er momenteel wereldwijd al een half miljard profielen zijn aangemaakt.