Takeaway in de problemen door Nederlands initiatief

Takeaway is het moederbedrijf van onder meer Thuisbezorgd. De maaltijdbezorger heeft in Nederland vrijwel een monopolie, omdat het met meer dan 7.000 aangesloten bedrijven vrijwel de hele restaurantmarkt in handen heeft. Misschien dat er daarom een zekere mate van arrogantie is ontstaan bij het bedrijf dat in 2017 naar de beurs ging. Ondanks het feit dat er al enige wrevel was in de markt over de commissie die Thuisbezorgd van haar klanten vraagt, werd die begin 2018 verhoogd van 12% naar 13% per bezorgde maaltijd. In de horeca, waar marge altijd een bron van zorg is, werd er teleurgesteld gereageerd op deze tariefverhoging. Het initiatief om Thuisbezorgd te gaan beconcurreren op prijs komt dan ook van ontevreden horecaondernemers.

Eten.com, betere voorwaarden en zonder winstoogmerk

Eten.com komt uit de koker van de Twentse horecaondernemer Sieman Mirza. Hij was samen met een aantal collega’s eerder een petitie begonnen om lagere tarieven en betere voorwaarden te realiseren bij Thuisbezorgd. Daarop werd door het beursbedrijf echter niet gereageerd. Koninklijke Horeca Nederland ondersteunde het initiatief uit het oosten van het land en de oprichting van eten.com.

Eten.com wordt opgezet als een coöperatie zonder winstoogmerk. Momenteel zal er een commissie worden gevraagd van 6%. Hoewel er nog geen duidelijk is op welke wijze eten.com de bezorging zal organiseren, is de belangstelling al erg groot. Hoewel die nieuwe maaltijdbezorger pas verwacht in juni dit jaar online te zijn, hebben zich inmiddels 1.200 restaurants door heel Nederland zich al aangemeld. Het is niet ondenkbaar dat dit aantal nog fors zal oplopen voordat de eerste bezorging zal plaatsvinden. Hierbij is het natuurlijk van groot belang dat ook de brancheorganisatie KHN duidelijk maakt een groot voorstander te zijn van deze nieuwe bezorgdienst: ‘Initiatieven van horecaondernemers voor horecaondernemers hebben onze steun.’

Eten.com vraagt haar klanten overigens niet om een keuze te maken tussen haar diensten en die van Thuisbezorgd. Restaurants kunnen gewoon beide diensten aanbieden. Dat is een van de zaken die Thuisbezorgd zeker zorgen zal baren.

Zal de naamsbekendheid van Thuisbezorgd voldoende zijn?

Het initiatief van deze Nederlandse horecaondernemers zal ongetwijfeld nauwlettend worden gevolgd door de horeca in andere landen. Het succes van Thuisbezorgd is te danken aan de grote naamsbekendheid van het bedrijf en de kostbare reclamegelden die daaraan moeten worden besteed. Gaat eten.com profiteren van het ‘voorwerk’ van Thuisbezorgd? De toekomst zal het duidelijk maken. Indien u een visie in deze kwestie heeft, kunt u daar natuurlijk met hefboom een positie op innemen. Op deze site staan een aantal betrouwbare online brokers waar u dat bij kunt doen.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie