Supermarkt Amazon?

De koers van grootgrutter Ahold Delhaize kreeg vrijdag 16 juni een behoorlijk tik. Hoewel we Ahold soms wel eens beschouwen als een nationale supermarktketen, haalt het concern toch twee derde van de omzet in de Verenigde Staten. Maar ook de Amerikaanse concurrenten van Ahold zoals Wal-Mart en Kroger en Europese ketens gingen onderuit. Dit alles, omdat Amazon ze deed schrikken.

Amazon, voor gezonde voeding?

Internetgigant Amazon heeft € 12,3 miljard over voor Whole Foods, dat vooral biologisch voedsel verkoopt in de VS. Overigens lijkt hierdoor Amazon weer terug te gaan naar de bakstenen van de winkels van Whole Foods, maar dat is wellicht maar schijn. In vele sectoren van de detailhandel is het al de schrik van de winkeliers: consumenten die de showroom van hun winkel nog alleen gebruiken om een keuze te maken en vervolgens online het product voor de laagste prijs proberen aan te schaffen. Maar bij de supermarkten ligt dat voorlopig uiteraard nog anders. In de Verenigde Staten doet op dit moment 4,5% van de gezinnen supermarkt aankopen online. Dat is uiteraard in absolute getallen een enorme omzet, maar het lijkt niet echt snel toe te nemen omdat het percentage 4 jaar geleden 4,2% bedroeg. Slechts weinig supermarktketens hebben tot dusverre ook echt geïnvesteerd in webshops om de artikelen aan de man te brengen. Wal-Mart heeft zich op dat gebied nog het meest actief getoond. Maar de experts verwachten dat dit nu allemaal zal gaan veranderen. Met de expertise van Amazon is het logisch dat steeds meer biologische voeding online zijn weg naar de klant zal vinden en door de financiële kracht van Amazon verwacht men ook dat de prijzen in deze markt fors zullen dalen. Er is immers op het internet vaak maar plaats voor één grote webshop in een bepaalde sector die alle andere uit de markt drukt. Amazon heeft tenslotte nog nauwelijks concurrentie als het gaat om de online verkoop van boeken en aanverwante producten. En indien Amazon erin slaagt om biologische voeding succesvol online te verkopen, lijkt de weg daarmee vrij voor andere huishoudelijke producten en is geen supermarkt meer zeker van zijn voortbestaan in een bakstenen winkel.

Gaat u voor Amazon, de supermarkt

De koerswinstverhouding van Amazon ligt boven de 100. Beleggers in dit aandeel hebben dus vertrouwen in de toekomst. Met de redelijk onverwachte stap op het gebied van de verkoop van voeding heeft het bedrijf in ieder geval weer duidelijk gemaakt dat het innovatief is en grote plannen heeft. Als u met hefboom belegt, ongeacht de richting, kies dan altijd voor een betrouwbare online broker.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie