Staatssteun voor AirFrance/KLM


De kogel is door de kerk. Zowel de Nederlandse als Franse overheid hebben besloten de Nederlands/Franse luchtvaartmaatschappij te steunen in deze tijd dat het luchtverkeer praktisch stilligt. Hierbij zal Nederland maximaal € 4 miljard verstrekken aan lenigen en kredieten. De Franse overheid gaat voor € 7 miljard. Beide landen hebben aangegeven dat nationalisatie niet de bedoeling is, maar zullen wel strenge voorwaarden aan de leningen verbinden. Onze minister van Financiën noemde hierbij dat bonussen voor het management niet meer aan de orde zullen zijn. Wellicht dat ook dividenden en het inkopen van eigen aandelen aan banden zullen worden gelegd. De Franse overheid wil een garantie dat de CO2 uitstoot wordt beperkt en zal naar verwachting ook nog andere voorwaarden gaan stellen.

Beleggers en staatssteun

Beleggen in een bedrijf dat staatssteun nodig heeft om te overleven is voor beleggers een moeilijke keuze. Aan de ene kant is er uiteraard de gedachte dat het beursbedrijf zo belangrijk is voor de nationale economie dat het voortbestaan daarvan gegarandeerd lijkt. Aan de andere kant komt deze steun nooit zonder voorwaarden en dat blijkt ook in de huidige tijd. Denemarken heeft hierin het voortouw genomen en een groot aantal voorwaarden gesteld aan bedrijven om voor staatssteun in aanmerking te komen. Behalve minder bonussen, schrappen van dividend en inkoop van aandelen mogen Deense bedrijven die staatssteun willen verwerven ook geen gebruik meer maken van fiscale voordelen middels buitenlandse vestigingen. Niet al deze richtlijnen zijn in het nadeel van aandeelhouders maar het maakt beursbedrijven beslist minder aantrekkelijk.

Een onzekere toekomst

Het is op dit moment nog onzeker hoe lang de Corona-crisis gaat duren. Inmiddels zijn ook economen ervan overtuigd dat er diepe sporen in de economie zullen worden getrokken. AirFrance/KLM is een goed voorbeeld hoe enorm de bedragen zijn om een dergelijk concern op de been te houden. Eenmaal weer opgestart is het de vraag of deze en veel andere luchtvaartmaatschappijen in staat zullen zijn om de extra financiering van de overheid terug te kunnen betalen. De mogelijkheid van nationalisatie bestaat dan nog steeds en dat vormt een extra risico voor de belegger, die voorlopig ook niet op een beloning in de vorm van dividend hoeft te rekenen. De particuliere belegger krijgt in deze tijd te maken met dit probleem. Op lange termijn beleggen in bedrijven met staatssteun is voorlopig niet aantrekkelijk. Er zijn echter nog veel meer sectoren beschikbaar middels de beleggingsproducten van de betrouwbare online brokers op deze site.

CFD brokers
Online brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.
CFD brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.

Populair bij online beleggen