Sponsoring beursbedrijven onder de loep


Voor veel beursgenoteerde bedrijven is sponsoring een uitstekende manier om reclame te maken. De naam van de sponsor komt bij interessante evenementen lang en duidelijk in beeld. Vergeleken met andere manieren van marketing is sponsoring goedkoop. Daarbij komt nog dat bepaalde activiteiten kunnen rekenen op een fanatieke supporters.

Het is daarom ook niet vreemd dat bij populaire sporten als voetbal de sponsors grote bedragen betalen om op het shirt te mogen prijken. Bij grote toernooien waar wereldwijd miljarden mensen naar kijken, wordt er een harde strijd geleverd om de exclusieve sponsor te zijn die een product levert dat lijkt te passen bij de sport. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bier bij voetbal. Er zijn echter ook veel kleinere evenementen die aandacht krijgen van activistische groepen. Heeft u de laatste tijd gedacht aan de sledehondenrace in Alaska?

ExxonMobile stopt met sponsoring sledehondenrace

Na heftige protesten van dierenactivisten zal ExxonMobile zich na de sledehondenrace in Alaska in 2021 terugtrekken als hoofdsponsor van dit sportfestijn. De jaarlijkse race is een van de langste ter wereld en gaat soms wel over 1.600 kilometer. Dit jaar omkomt de wedstrijd ook niet aan de gevolgen van de coronacrisis en is het traject verkort tot 900 kilometer.

De bezwaren tegen de sponsoring door ExxonMobile hebben overigens niets te maken met de activiteiten van het olieconcern of de mogelijke boringen naar olie in kwetsbare natuurgebieden in de regio. Het gaat uitsluitend om het welzijn van de huskies die de sledes moeten trekken. Volgens organisaties van dierenvrienden moeten de sledehonden rennen totdat ze bewusteloos uitvallen. De deelnemers en de organisatie van de race noemen dit onzin. De race wordt begeleid door een groot aantal dierenartsen en de eigenaren van de honden zorgen uitstekend voor hun dieren, mede omdat ze deze jarenlang trainen en ze uiterst waardevol zijn. Dat er sprake zou zijn van dierenleed wordt dan ook ontkend.

Toch heeft ExxonMobile besloten zich terug te trekken en dat geldt ook voor andere grote sponsors zoals WellsFargo en Alaska Airlines. Het evenement is daardoor niet gegarandeerd voor 2022.

Een trend om in de gaten te houden

Beursbedrijven krijgen steeds vaker kritiek op hun maatschappelijk handelen. Dat geldt voor de ExxonMobile voor een relatief onbeduidende sponsoring. Maar de afgelopen tijd kwamen de grote Tech-reuzen in de VS in opspraak door hun keuze om Donald Trump niet langer gebruik te laten maken van hun media. Meteen besloten miljoenen aanhangers ook op te stappen en hun leider te volgen. Bedrijven zijn niet alleen maar leveranciers van producten of diensten, maar moeten ook maatschappelijke keuzes maken. Dat geldt ook voor de aandeelhouders. Wereldwijd beleggen is mogelijk via de betrouwbare online brokers op deze site.

CFD brokers
Online brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.
CFD brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.

Populair bij online beleggen