Slapeloze nachten voor Beter Bed
Het aandeel Beter Bed is een van de lievelingen op de beurs Het grootste deel van de aandelen is in vaste handen (meer dan 80% ) en dat betekent dat de vrij verhandelbare aandelen behoorlijk in koers kunnen fluctueren. Het bedrijf is zo populair, omdat het in een zekere branche zit en iedere jaar een mooie stijging kon laten zien in omzet en winst. Daarbij keert het bedrijf ongeveer 85% van de winst uit aan de aandeelhouders. Dat zal ook in de toekomst zo blijven – naar mededeling – maar de winst is in 2016 wel lager uitgevallen. Wat is het probleem bij Beter Bed?
Concurrentie op de Duitse markt
Ondanks de Nederlandse wortel haalt Beter Bed het grootste deel van haar omzet in Duitsland. Dit percentage was de afgelopen jaren opgelopen naar meer dan 70% , maar inmiddels is het gezakt tot 62%. In 2016 steeg de omzet van Beter Bed in ieder land waar het bedrijf aanwezig is aanzienlijk. In Nederland steeg de omzet met 20% en in België met 30%. Ook in Zwitserland, Oostenrijk en Spanje was de ontwikkeling uitstekend. Maar juist in de belangrijkste markt, Duitsland, daalde de omzet met 4%. Er worden een aantal redenen aangegeven voor de teleurstellende ontwikkelingen op deze belangrijke markt voor Beter Bed. Er is een stijgende boxspring-trend, die consumenten vooral lijken te kopen bij specialisten. Daarnaast komen er concurrenten die bereid zijn online omzet te ‘kopen’ ongeacht de erg hoge acquisitiekosten. Tevens is er vertraging geweest bij het invoeren van een nieuw webshopplatform van Beter Bed. De omzet per winkel van Beter Bed in Duitsland is inmiddels schrikbarend laag geworden in verhouding tot bijvoorbeeld vergelijkbare winkels in Nederland. De meer dan 800 winkels in Duitsland zetten gemiddeld maar 1/5 deel om van de bijna 100 winkels in Nederland.
Het bestuur van het bedrijf heeft maatregelen aangekondigd om de problemen in Duitsland aan te pakken. Beter Bed wil de concurrentieslag aangaan met de vele online aanbieders en kondigt aan met diverse nieuwe initiatieven en experimenten te komen. Dat alles moet – naar eigen zeggen – wel gebeuren met een strikt kostenbeheersings- en investeringsbeleid. Met name het in de hand houden van de kosten zal voor het bedrijf wellicht nog een probleem gaan vormen. Het terugwinnen van marktaandeel zal wellicht een fors marketingbudget vergen. De komende jaren zullen voor Beter Bed in Duitsland beslist niet slaapverwekkend worden. Wie met hefboom wil profiteren, dient dat altijd via een betrouwbare online broker te doen.