Nike en de Chinese boycot


De Chinese boycot

Dat in China de economie nog steeds zeer verbonden is met politiek bleek weer in de lente van 2020. Er waren boze woorden en sancties vanuit de VS en EU inzake de vermeende onderdrukking van de Oeigoeren in China. Deze moslimminderheid in het land staat al enige tijd in de belangstelling van het Westen. De Chinese communistische partij was als door een horzel gestoken en gebruikte weer het aloude argument dat dit interne aangelegenheden zijn. China nooit zal buigen voor de voormalige koloniale mogendheden. Daarna werd opgeroepen om westerse producten te boycotten. Ook Nike werd daarbij met name genoemd.

De boycot bleef niet zonder werking

Tijdens de presentatie van de jaarcijfers ging het management van Nike niet direct op de boycot in. Er is diplomatieke taal gebruikt. ‘Na een sterke maand in maart, werd onze handel in China in april geraakt. We hebben vervolgens onze bedrijfsvoering aangepast, onder meer door de lancering van nieuwe producten op te schorten.’ In de praktijk waren de verkopen behoorlijk achtergebleven en dat is juist voor Nike opmerkelijk omdat het een van de merken is die de afgelopen jaren erg succesvol is geweest in het land van de Draak. Nike schoenen behoren tot de statussymbolen van de generatie die het goed heeft in de steden en zich luxe kan permitteren. Inmiddels zijn de verkopen volgens Nike weer op het peil van voor april 2020. Boycotten vervagen vaak als het onderwerp uit het nieuws en de social media verdwijnt.

Wat kunnen beleggers leren van de Chinese boycot?

Experts merkten op dat deze boycot beslist niet alleen werd georganiseerd door de Chinese overheid. In het land lijkt ook bij de burgers een gevoel van trots te zijn ontstaan op wat China de afgelopen jaren heeft gepresteerd. Kritiek vanuit het westen wordt dan tegenwoordig ook als persoonlijke kritiek opgevat. In het land zelf is het beeld van de Oeigoeren door berichtgeving van officiële instanties uiteraard compleet anders. Het is een les voor ondernemingen en beleggers dat er veranderingen hebben plaatsgevonden.

Westerse producten zijn nog steeds gewild onder de meer welvarende Chinezen, maar ze kennen ook hun macht om met een boycot druk uit te oefenen. Voor beleggers kan dit een goede reden zijn om de portefeuille eens goed door te lopen op bedrijven die sterk afhankelijk zijn van Chinese consumenten. De aandelenportefeuille aanpassen is mogelijk bij de betrouwbare online brokers op deze site.

CFD brokers
Online brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.
CFD brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.

Populair bij online beleggen