Nieuwe onrust bij Air France-KLM
Dat het al een tijdje rommelt bij de Frans-Nederlandse vliegmaatschappij zal geen enkele belegger zijn ontgaan. De Nederlandse tak voelt zich vaak onbegrepen, omdat ondanks de winstgevende activiteiten de Fransen steeds meer de onafhankelijke positie van KLM lijken te willen beperken. De Nederlandse overheid heeft zich hier al meerdere malen bezorgd over geuit, maar kan ook geen vuist maken. In een uitgelekte brief hebben de topmanagers en commissarissen van ‘KLM’ hun bezorgdheid uitgesproken richting het hoofdkantoor. Dit keer is de positie van KLM-baas Pieter Elbers in het geding. Elbers heeft de volledige steun van managers, commissarissen en ook de Nederlandse politiek. Naar hun mening is het huidige succes van KLM voor een belangrijk deel het resultaat van zijn heldere visie en beleid bij de Nederlandse tak. Maar de termijn van Elbers loopt zeer binnenkort af en er is nog geen groen licht uit Frankrijk voor een herbenoeming. Integendeel, in de brief wordt zorg uitgesproken over een eventueel gedwongen vertrek van de topman.
Niet nakomen van afspraken
De kritiek van de ‘Nederlanders’ richt zich vooral op de handelwijze van de grote baas van de combinatie: Ben Smith. De Canadees zou eerdere afspraken over beleid en bedrijfsvoering niet zijn nagekomen. In de brief wordt Smith verweten dat hij vele zaken op eigen houtje wil regelen. Het is ook een publiek geheim dat Smith geen sympathie koestert voor Elbers. Hij vindt deze lastig en moeilijk om mee samen te werken. Gelet op voorgaande ervaringen is een gedwongen vertrek van Elbers dus beslist niet uitgesloten. De briefschrijvers waarschuwen dat een dierlijke beslissing veel onrust zal veroorzaken bij de KLM. En dat juist in een tijd dat Air France-KLM uit een financieel dal moet klimmen dat mede is veroorzaakt door een lange periode van onrust bij Air France.
Zet 19 februari in uw agenda
Elbers heeft de voorbije jaren al veel stappen gezet waarbij de winstgevendheid van de Nederlandse tak duidelijk werd verbeterd. Daarbij moesten soms harde beslissingen genomen worden en flink worden geïnvesteerd. Maar juist die doortastendheid lijkt ook kwaad bloed te hebben gezet in Frankrijk. Het lijkt erop dat het bestuur van Air France-KLM weer een meer nadrukkelijk eigen stempel op de KLM wil zetten. Hierbij zou Smith de lastige Elbers het liefst zien verdwijnen. Op 19 februari wordt een besluit genomen over een eventuele contractverlenging. Die datum is ook voor beleggers er eentje om in de agenda te zetten. Beleggen in posities in Air France-KLM kan ook via de betrouwbare online brokers op deze site.