Nieuw schandaal voor Duitse autofabrikanten?


Na een eigen onderzoek van vele maanden, publiceerde Der Spiegel op vrijdag 21 juli het bericht dat er sprake is van kartelvorming bij een aantal Duitse autofabrikanten. Sinds de jaren negentig van de vorige eeuw zouden er prijsafspraken zijn gemaakt tussen VW, Audi, Porsche, BMW en Daimler. Hierdoor konden de autobouwers kunstmatig de prijzen hoog houden en werden miljoenen consumenten en bedrijven over de hele wereld gedupeerd. Als reactie leden de beursfondsen een fors verlies op de dag van aankondiging.

Dieselgate nog niet afgerond

 Met name voor VW is deze kwestie een nieuw probleem waarvan de omvang nog niet valt te overzien. Nadat het concern moest toegeven fraude te hebben gepleegd met de software ten behoeve van het meten van schadelijke bestanddelen die worden uitgestoten door hun dieselmotoren, lopen er meerdere en soms gigantische schadeclaims. Het bedrijf reserveerde zelf als $ 6,5 miljard, maar er valt niet te zeggen in hoeverre dit voldoende zal zijn om claims te kunnen afkopen dan wel veroordelingen te kunnen betalen.

Volgens Der Spiegel heeft VW inmiddels op 4 juli ten opzichte van de toezichthouder toegegeven betrokken te zijn geweest bij illegale prijsafspraken. Zo kort na het eerdere probleem met de dieselmotoren zal dit nieuwe schandaal de Duitse auto-industrie zeker verder in de problemen gaan helpen. Volgens het onderzoek van de krant ging de kartelvorming bijzonder ver. Zo zouden er ook afspraken zijn gemaakt over het delen van kosten, autodesign, remtechniek, transmissies en brandstoffen. Alles ten behoeve van het kunstmatig hoog houden van de prijs en de winst van de concerns die eigenlijk dienden te concurreren. Het lijkt wel duidelijk dat dit onderzoek een staartje zal krijgen en het journalistieke zal worden gevolgd door een diepgravend onderzoek van de toezichthouder. Daarop vooruitlopend wilde geen van de genoemde bedrijven reageren op het nieuws.

De toekomst van de Duitse autofabrikanten?

Het zal nu al duidelijk zijn dat de Duitse regering geschokt zal zijn door dit nieuwe schandaal en hard zal willen doorpakken. Natuurlijk is het echter ook in het belang van het land dat een paradepaardje als de auto-industrie wel blijft bestaan, mede gelet op het enorme belang voor de werkgelegenheid. Dat de Duitse inzet het te streng afstraffen door een overijverige EU zal kunnen voorkomen, lijkt ook al wel duidelijk. Het grootste probleem voor de Duitse fabrikanten ligt aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Wat zullen de Amerikaanse overheid en schadeclaimadvocaten heel laten van de geplaagde concerns? Als u hier via een hefboom van denkt te kunnen profiteren, kies dan wel voor een betrouwbare online broker. Bekijk hier het overzicht van online brokers met Europese licentie voor een veilige online belegging.

CFD brokers
Online brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.
CFD brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.

Populair bij online beleggen