Netflix krijgt dreun op Amerikaanse beurs


Netflix is nog steeds veruit de grootste streamingdienst ter wereld. Wereldwijd kijken er zo’n 225 miljoen abonnees naar de uitzendingen en is de naamsbekendheid zeer groot. Eigenlijk was het vrijwel vanzelfsprekend dat het beursbedrijf ieder kwartaal weer een toename in het aantal abonnees meldde.  Maar voor het eerst sinds 10 jaar was dat niet meer het geval in het eerste kwartaal van 2022. Het aantal abonnees is in die periode gedaald met 200.000. Dat aantal is procentueel op het totale bestand uiteraard zeer beperkt, maar de eigen verwachting toonde een toename van 2,5 miljoen. Inmiddels gaat het management ervan uit dat ook het volgende kwartaal een afname zal moeten worden gemeld. Er wordt gesproken over 2 miljoen minder abonnees. Hoewel de omzet nog was toegenomen, kreeg Netflix een flinke dreun op de beurs. De waarde van het aandeel daalde met 23%.

De achterliggende reden van de tegenvaller

Netflix gaf aan dat er inmiddels meer concurrentie wordt ondervonden van streamingdiensten als HBO Max en Disney+ die een steeds groter bereik krijgen wereldwijd. Ook ziet het bedrijf het delen van een account als een reden voor het teruglopen van nieuwe abonnees. Netflix heeft al eerder aangegeven mogelijkheden te onderzoeken om dit delen te beperken of zelfs volledig te schrappen. Tenslotte vermoedt het bedrijf dat er minder interesse is in de programma’s, omdat de consumenten inmiddels weer minder aan huis gebonden zijn dan de afgelopen twee jaar het geval is geweest.

Speelt de prijs ook een rol?

In 2021 heeft Netflix de prijzen voor een abonnement met name in de VS en het VK verhoogd. Als reden daarvoor werd aangegeven dat hiermee de kosten van de eigen producties moesten worden gefinancierd. Deze vaak peperdure series worden mede beschouwd als de reden voor het enorme succes van Netflix de afgelopen jaren. Hoewel het niet als zodanig werd genoemd, erkent het bedrijf dat ook de hogere prijs ertoe kan hebben geleid dat een aantal abonnees hebben opgezegd. Ook in Nederland is de strijd om de consument begonnen en proberen steeds meer internationale, maar ook kleine spelers een stuk van de markt te veroveren. Specialiseren lijkt daarbij momenteel het toverwoord.

Netflix zal het moeten hebben van succesvolle eigen producties en de opgebouwde reputatie. In hoeverre dat voldoende zal zijn om de huidige abonnees tevreden te stellen, zal moeten blijken. Denkt u als particuliere belegger dat de huidige malaise bij Netflix een goed instapmoment is? Beleggen is altijd mogelijk via de betrouwbare, online brokers op deze site.

CFD brokers
Online brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.
CFD brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.

Populair bij online beleggen