Nederlandse bouwsector getroffen door stikstofuitspraak
Woningbouw en aanpassing van de infrastructuur zijn bijna altijd problematisch in Nederland omdat er nu eenmaal weinig ruimte beschikbaar is in ons land als we ook nog wat natuur willen overhouden. Er waren al profeten in eigen land die betoogden dat de stikstofregels op korte termijn nog wel eens voor een extra probleem zouden kunnen gaan zorgen en men daar een alternatief voor zou moeten ontwikkelen. Dat gebeurde niet.
Waar het allemaal om draait
Omdat Nederland nu eenmaal een land van compromissen is, gold dat ook voor het stikstofbeleid. Stikstof die neerslaat op natuurgebieden is schadelijk voor het milieu en moet voorkomen worden. Daarom moeten bijvoorbeeld nieuwe veehouderijen in de buurt van natuurgebieden worden vermeden. Maar door diezelfde regels kan er ook niet gebouwd worden in de buurt van natuurgebieden en ook nieuwe wegen zijn principieel niet mogelijk vanwege de stikstofeffecten op de natuur.
In het kleine Nederland zijn er 166 gebieden die behoren tot de 2000-naturagebieden. De politiek loste dit probleem op middels de PAS, oftewel Programma Aanpak Stikstof. Volgens deze regeling kon het neerslaan van stikstof gecompenseerd worden door maatregelen op lange termijn of andere acties. Wat criticasters al verwacht hadden, gebeurde middels een uitspraak van de Hoge Raad in mei. De Hoge Raad zette een grote streep door PAS omdat dit programma niet in overeenstemming te brengen was met Europese regelingen.
De verstrekkende gevolgen
Door de uitspraak van de Hoge Raad is de verbreding van de A27 bij Amelisweerd ineens onmogelijk geworden. Ook de herontwikkeling van de voormalige vliegbasis van Twente is even van de baan. Overal in het land moeten grootschalige projecten worden herzien en in veel gevallen is er geen enkele mogelijkheid voor een andere aanpak. Voorbeelden zijn de Merwedekanaalzone in Utrecht en het bedrijventerrein Binckhorst bij Den Haag.
Maar ook de woningbouw lijkt volledig vast te lopen. Er zijn al meldingen van duizenden geplande nieuwe woningen die minimaal vertraagd zijn en wellicht volledig moeten worden afgeblazen. Een gemeente als Den Haag die in 2019 nog bouwvergunningen wou afgeven voor 8 tot 9 duizend woningen heeft die plannen in de ijskast moeten doen.
Is er geen enkele oplossing? De mogelijkheden die worden onderzocht zijn beslist vergaand, zoals alleen ‘groene’ woningen bouwen waarvoor de aanvoer van materialen en personeel met elektrische voertuigen moet plaatsvinden. Het gevolg voor de prijsontwikkeling laat zich raden. Bent u toch overtuigd van een goede ontwikkeling van de Nederlandse bouwsector, dan kunt u beleggingsproducten kopen bij de betrouwbare, online brokers op deze site.