Meta moet Giphy weer verkopen


De Britse toezichthouder wil dat de aankoop van gifjesplatform Giphy door het moederbedrijf van Facebook terug wordt gedraaid. De overname kostte Meta destijds € 352 miljoen. Gifs zijn de (vaak grappig bedoelde) ultrakorte animaties die consumenten in de social media gebruiken naast onder meer emoticons. Giphy is de toonaangevende maker van deze filmpjes en de Britse toezichthouder CMA denkt dat de eerlijke concurrentie in het geding zou komen indien het bedrijf door Meta wordt overgenomen. Volgens de CMA zouden andere belangrijke spelers op de markt, zoals Twitter en TikTok door deze overname geen toegang meer kunnen krijgen tot de gifjes van Giphy. Om die reden wenst de CMA dat een andere partij het bedrijf overneemt.

De bescherming van de belangen van consumenten staat voorop

Volgens de CMA zijn er diverse risico’s voor consumenten verbonden aan de overname van Giphy door Meta. Zo wordt gevreesd dat voor het gebruik kunnen maken van gifs er extra persoonlijke informatie van de consument zal worden gevraagd. Ook denkt de CMA dat er grote gevolgen zullen zijn voor de reclamemarkt online. Giphy vormde met innovatieve reclamediensten een concurrent voor Facebook.

Door Giphy in te lijven zou de toch al machtige positie van Facebook op dit gebied nog versterkt worden ten koste van een gevarieerd aanbod voor de consument. Meta heeft aangekondigd bezwaar te maken tegen het besluit van de CMA. Volgens een zegsman van Meta is Giphy het meest gebaat door samen te gaan met Facebook zodat het talent en de mogelijkheden van het bedrijf ten volle worden benut.

De opstelling ten opzichte van de techno-reuzen is veranderd

Groot-Brittannië is bepaald niet het land in Europa dat voorop loopt als het gaat om het inperken van ondernemingslust en bescherming van de belangen van consumenten. Dat Meta juist hier de voet dwars wordt gezet, zegt wel wat over de veranderde opstelling ten opzichte van de grote Amerikaanse techno-reuzen. Er is duidelijke zorg ontstaan over de macht van een aantal grote bedrijven. Deze eeuw werd er niet moeilijk gedaan over de overname van Instagram en Whatsapp door Meta. Hierdoor heeft Meta een extreem dominante positie gekregen in de social media.

Zowel in de VS als Europa maakt men zich hierover nu zorgen. Met name de macht die wordt opgebouwd in de reclamewereld kan tot bijna monopolistische excessen leiden. Hoe denkt u als particuliere belegger eigenlijk over de techno-reuzen. Middels de betrouwbare online bookmakers op deze site kunt u uw positie bepalen.

 

CFD brokers
Online brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.
CFD brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.

Populair bij online beleggen