Krijgt Facebook een nieuwe naam?


Het is een goed bewaard geheim, maar insiders denken dat binnenkort de naam Facebook zal worden veranderd. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat er meerdere activiteiten plaatsvinden onder deze naam dan uitsluitend het social media gebeuren. Naast het Facebook is het bedrijf immers ook eigenaar van Whatsapp en Instagram. Daarnaast ontwikkelt Facebook ook steeds meer andere activiteiten en is het een grote speler aan het worden op het gebied van Virtual Reality (VR). Het is ook bekend dat Facebook – na een eerdere mislukking – nog steeds een eigen cryptomunt nastreeft. Maar er zijn uiteraard ook andere redenen.

De moeizame relatie met de buitenwereld

Hoewel Facebook andere activiteiten onderneemt, is de omzet nog steeds vrijwel volledig afhankelijk van reclame. Dat is uiteraard logisch, gelet op het feit dat iedere dag meer dan een miljard burgers wereldwijd even inloggen bij het grootste social media bedrijf ter wereld. Maar de naam is ook enigszins besmet geraakt. Dat kan funest zijn, omdat reclamemakers uiteraard niet geassocieerd willen worden met problemen bij Facebook.

In de eerste plaats is gebleken dat het bedrijf niet altijd erg voorzichtig is omgegaan met de privacy van de gebruikers. Er wordt zelfs gesproken over het beïnvloeden van verkiezingen via dit media. Op dit punt heeft Facebook beterschap beloofd, maar massaclaims hangen ook als donkere wolken boven het concern. Daarnaast is er regelmatig kritiek op het gebrek aan doeltreffende moderatie. Zo kan Facebook soms de spreekbuis worden van racisten, haatzaaiers en complotdenkers. Daarmee willen de meeste adverteerders niets te maken hebben.

Tenslotte is de topman van Facebook ook niet meer van onbesproken gedrag. Als de naam wordt gewijzigd, zal dit naar verwachting niets veranderen aan de positie van Mark Zuckerberg.

Werkt een naamsverandering voor Facebook?

Google is wellicht een voorbeeld geweest voor Facebook. Ook hier gebeurt er veel meer aan activiteiten dan het in de lucht houden van de grootste zoekmachine die de wereld kent. Als belegger zult u de baan Google niet meer op de beurs aantreffen. Alle activiteiten vallen onder de concernnaam Alphabet. Toch wordt er in het algemeen gesproken over Google als het concern wordt aangeduid. Dat zal voorlopig ook nog wel blijven gelden voor Facebook.

Hoewel naar verluidt slechts enkele mensen in de absolute top de nieuwe naam zouden kennen, doet toch als meest waarschijnlijke optie ‘Horizon’ of een variatie daarop de ronde. Zal de nieuwe naam aanslaan, of zal juist het tegenovergestelde gebeuren? Beleggen in Facebook ongeacht de naam kan via de betrouwbare online brokers op deze site.

 

CFD brokers
Online brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.
CFD brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.

Populair bij online beleggen