Koopadvies voor Volkswagen?
Begin juni hebben 16 analisten bij Bloomberg het aandeel Volkswagen op koop staan, 1 op houden en 2 op verkopen. Het aandeel staat momenteel rond de € 150, terwijl het bij de start van de Corona-crisis terug was gevallen op iets meer dan € 100, dit is tevens het laagste punt in de afgelopen 52 weken. Over het eerste kwartaal was de winst van het concern gedaald met 81% en in het tweede kwartaal wordt een vergelijkbaar of nog lager resultaat verwacht. In de EU is de autoverkoop gedaald met 67% vergeleken met dezelfde periode in het vorige jaar. De zwaarste klappen vielen in de landen met de meeste restricties. In Frankrijk, Italië en Spanje zijn de verkopen van nieuwe auto’s zelfs gedaald met meer dan 80% ten opzichte van vorig jaar.
Het dieselschandaal speelt Volkswagen nog steeds parten
Het sjoemelen met de software die de uitstoot van gevaarlijke stoffen van dieselauto’s mat, wordt steeds kostbaarder voor Volkswagen. De onderneming heeft inmiddels al voor circa $ 20 miljard aan schadevergoedingen en boetes betaald, vooral in de VS. Een recente uitspraak voor een Duits gerechtshof wordt door analisten geschat op een extra vergoeding van € 1,1 miljard. Ook in de VS worden nog steeds claims ingediend. De omvang daarvan is moeilijk in te schatten. Deze donkere wolk is nog steeds niet verdwenen.
Volkswagen blijft Volkswagen
Ook in de mindere tijden bleven de diverse types van Volkswagen tot de meest populaire en verkochte personenauto’s behoren, met name in Europa. Waar het dieselschandaal de reputatie van het bedrijf behoorlijk heeft aangetast, geldt dat niet voor de producten die de autoproducent levert. Analisten denken ook dat Volkswagen op korte termijn elektrische auto’s op de markt zal brengen die hetzelfde succes kunnen boeken.
Staatsteun voor autofabrikanten
Voor de korte termijn wordt gekeken naar de mogelijke staatssteun die Europese autofabrikanten naar verwachting zullen krijgen. Frankrijk heeft al aangekondigd om € 8 miljard beschikbaar te stellen voor de eigen auto-industrie. Waarschijnlijk zal ook de EU flinke bedragen uittrekken voor deze sector op het grondgebied van de Unie. Dat Duitsland – indien nodig – ook miljarden zal steken in een industrie die zo belangrijk is voor het land lijkt duidelijk. Het zou een teken van kracht zijn indien Volkswagen op eigen houtje verder kan en niet hoeft te onderhandelen over de voorwaarden voor staatssteun.
Wilt u als particuliere belegger deelnemen in Volkswagen of andere bedrijven in deze sector? Betrouwbare online brokers staan vermeld op deze site.