Jaarcijfers Volkswagen vallen mee

Vorige week publiceerde Volkswagen de jaarcijfers over 2020 en die waren beter dan verwacht. D3 operationele winst kwam uit op € 10 miljard. Dat is 50% minder dan in het jaar 2019, maar werd toch als positief beschouwd. In het eerste halfjaar dook ook Volkswagen in de rode cijfers. Dat werd met name veroorzaakt omdat de productie in meerdere fabrieken moest worden stilgelegd in verband met Covid-19.
In het derde kwartaal werd zowel de productie als de verkoop weer opgevoerd. Het vierde kwartaal was nog beter dan het derde en dat zorgde voor tevredenheid bij het management. De nieuwe lockdown kwam pas aan het einde van het 4e kwartaal.
De strijd gaat beginnen
Volkswagen is nog steeds de grootste autoproducent ter wereld, maar dat is gebaseerd op de verkoop van auto’s met benzinemotoren zoals de nog steeds zeer populaire Golf. Inmiddels is echter in het derde kwartaal de elektrische ID.3 ook op de markt gekomen. Later zal de grotere ID.4 volgen. Met name de ID.3 moet voor Volkswagen even belangrijk worden als de Kever en later de Golf voor het concern zijn geweest.
Met de ID.3 wil Volkswagen de strijd aangaan met Tesla. Waar Volkswagen de grootste producent is van personenauto’s ter wereld, is Tesla inmiddels op de beurs veel meer waard dan de Duitse concurrent. Volkswagen heeft dan ook heel hoog ingezet op de ID.3 en noemt het een nieuwe generatie auto’s zonder verbrandingsmotor. Maar kan de ID.3 de concurrentie aan?
Kinderziektes en achterstand met de software
De ID.3 is ondanks de coronacrisis volgens planning in het derde kwartaal 2020 op de markt gebracht. Het is duidelijk dat Volkswagen besefte dat de voorsprong van Tesla anders te groot zou worden. Inmiddels heeft deze concurrent de productie op orde en is het vertrouwen gewonnen van consumenten en beleggers. De ID.3 moet dat nog waarmaken. Het is een model dat past bij Volkswagen, vanwege de degelijkheid en geboden ruimte.
Er zijn echter kinderziektes, omdat de bediening van een aantal functies niet echt praktisch is en de extra bagageruimte ontbreekt. Ook is het tonen van een aantal belangrijke gegevens via een display op de voorruit nog niet mogelijk. De software hiervoor kon niet tijdig worden afgerond. Toch is het ook vraag of Tesla opgewassen is tegen de knowhow en marketingpower van de Duitse gigant. Als particuliere belegger kunt u kiezen bij de betrouwbare online brokers op deze site.