Is PostNL nog een zelfstandig bedrijf?
De kogel is dan eindelijk door de kerk. PostNL heeft van het demissionaire kabinet een nieuwe vergunning gekregen om Sandd over te nemen. Voor de postbezorging aan particulieren is er in feite nu nog maar een monopolist die het hele land bestrijkt. In een aantal gemeente zijn er lokale postbezorgers voor bijvoorbeeld correspondentie van de gemeente of een enkel groot bedrijf. Maar deze leveren niet over de stadsgrenzen. Mona Keizer schreef in een persbericht dat de overname van Sandd door PostNL een noodzaak is. Indien dit niet zou gebeuren, kan de postbezorging in ons land niet langer worden gegarandeerd. Aan de vergunning zijn scherpe voorwaarden verbonden.
Sandd en PostNL: een terugblik
In feite is de overname van Sandd door PostNL al een feit sinds meer dan een jaar. De postbezorging is in tegenstelling tot het bezorgen van pakjes een zorgenkind. Ieder jaar daalt het volume van post in de particuliere sector. Dat is logisch gelet op het feit dat steeds meer zaken digitaal worden afgewerkt. Kunt u zich de tijd nog herinneren dat u ook van uw privébankrekening een papieren afschrift ontving? Schaalvergroting leek de enige oplossing. Maar van overheidszijde wordt daar niet zonder argwaan naar gekeken als het internationaal wordt geregeld. Het tijdig bezorgen van post is immers iets dat ten allen tijde moet worden gerealiseerd. Het kabinet was dan ook tevreden met de voorgenomen overname van Sandd door PostNL. Ons land is niet groot genoeg voor twee afzonderlijke diensten en Sandd stond op de rand van een faillissement. De vergunning werd afgegeven, maar in juli 2020 werd deze door een rechtbank in Rotterdam ongeldig verklaart. Door deze nieuwe vergunning is de verhouding tussen uitvoerende en rechterlijke macht weer even op scherp gezet.
Is PostNL nog aantrekkelijk voor particuliere beleggers?
Uiteraard kunt u ook in PostNL beleggen via de betrouwbare online brokers op deze site. Het bezorgen van pakjes is en blijft ongetwijfeld een interessante business. Maar de voorwaarden die zijn gesteld voor de particuliere postbezorging maken het moeilijk voor het bedrijf. De postzegelprijs mag de komende jaren niet veel meer stijgen. PostNL mag maximaal 9% winst maken op het bezorgen van post. Daarnaast moet het bedrijf de komende jaren verplicht een aantal werknemers in dienst nemen die afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Het is de vraag in hoeverre het bedrijf onder die voorwaarden nog winst zou kunnen maken in een markt waar het volume zal blijven afnemen.