Is Marjan Rintel de juiste vrouw voor KLM?
Het is beslist een bijzondere overgang van NS naar KLM. In de 1,5 jaar dat Marjan Rintel bestuursvoorzitter van NS is geweest, heeft ze zich meerdere malen uitgesproken tegen het vliegen over afstanden tot 700 kilometer. Daarvoor was volgens haar de trein veel geschikter dan een vliegtuig. Dat standpunt zal ze bij KLM niet kunnen handhaven. Daarnaar gevraagd gaf ze aan dat ze nog steeds een goede samenwerking tussen het spoor en de luchtvaartmaatschappij mogelijk acht.
Benoeming was haastklus
Marjan Rintel is er nog niet helemaal. De Ondernemingsraad heeft nog moeite met haar benoeming. Dat heeft overigens meer te maken met de procedure dan haar persoon. De OR vindt dat bij de benoeming er geen voldoende overleg heeft plaatsgevonden. Ook de aandeelhouders moeten nog toestemming geven. Dat is in het algemeen slechts een formaliteit, omdat de commissarissen altijd eerst overleggen met een aantal grootaandeelhouders. Maar deze benoeming lijkt een haastklusje te zijn geweest, dus is er geen echte zekerheid. Als alles volgens verwachting verloopt is Rintel per 1 juli de nieuwe topvrouw bij KLM, een bedrijf in beweging.
Wie is Marjan Rintel?
Marjan Rintel (1967) studeerde bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarna werd ze trainee op Schiphol. De daaropvolgende 15 jaar had ze diverse managementfuncties bij de KLM en Schiphol. In 2014 trad ze in dienst bij NS. Ook hier vervulde ze een aantal directiefuncties, ze was onder meer verantwoordelijk voor operaties. In juli 2020 werd ze verkozen tot president-directeur van NS. Daarmee werd ze de eerste vrouw die deze functie bekleedde. Er was ook kritiek op haar benoeming omdat werd gefluisterd dat ze wellicht niet de beste kandidaat was, maar als vrouw een streepje voor had. Het was overigens een moeilijke tijd voor NS. De passagiersaantallen waren enorm gedaald en de NS kon alleen voortbestaan dankzij overheidssteun. Dat zal voorlopig niet anders zijn bij KLM en wellicht is dat een van de redenen waarom de commissarissen voor haar kozen. Ook bij KLM is de situatie niet eenvoudig en wordt er voor het eerst sinds de fusie serieus gesproken over een zelfstandige rol en verbreking van de band met Air France.
Beleggen in AirFrance KLM
Er is enige verbazing in de financiële wereld dat haar overstap al na 1,5 jaar is gekomen. Dat lijkt onvoldoende om een stempel op NS te hebben gedrukt. Bent u er van overtuigd dat het de KLM goed zal vergaan onder Marjan Rintel? Beleggen in AirFrance KLM is mogelijk via de betrouwbare online brokers op deze site.