Honda trekt zich terug uit de Formule 1

Dat inmiddels miljoenen Nederlanders interesse hebben in de Formule 1 heeft veel te maken met de prestaties van Max Verstappen. Toch is dit gebeuren ook van belang voor de particuliere beleggers met aandelen in de autosector. De Formule 1 vroeg van autofabrikanten altijd veel techniek om te tonen zodat ze de strijd met de concurrentie aankonden. Deze techniek kon later in veel gevallen worden toegepast in de minder snelle bolides die worden gebruikt in het dagelijkse verkeer. En daar draait het vertrek van Honda helemaal om.
Hoewel ook in de moderne Formule 1 racewagen al veel techniek wordt gebruikt ontleend aan elektrische motoren is daar toch het gebrul van de benzinemotoren waar het ook om draait. Een fan vergeleek een Formule 1 race op basis van elektrische motoren met het luisteren naar de stofzuiger gedurende twee uur. Maar voor Honda staat vast dat de toekomst ligt in auto’s zonder verbrandingsmotor. Het is dan ook niet logisch om geassocieerd te worden met de Formule 1.
Heeft de Formule 1 nog toekomst?
In feite is er maar 1 autofabrikant vertegenwoordigd in de Formule 1 waarvoor de benzinemotor nog wel (enige) toekomst heeft. Ferrari werkt ook aan een elektrische auto maar de prioriteit is niet bijzonder groot voor het sportmerk. De komende 30 jaar zullen naar verwachting de meeste verkochte Ferrari’s zijn voorzien van een krachtige verbrandingsmotor. Voor de twee andere grote merken in het paradepaardje van de autosport ligt het anders. Voor Renault zijn sportieve modellen eerder bedoeld op het imago op te krikken dan dat hierop voldoende marge kan worden behaald.
Binnenkort zullen de motoren van dit merk in de Formule 1 niet langer Renault worden genoemd, maar Alpine. Misschien ook een eerste stap richting een afscheid. Ook Mercedes overweegt om de naam van de motoren in de autosport die door het luxe-merk worden geleverd van een andere naam te voorzien. Dat is wellicht nog meer veelzeggend omdat het Duitse merk al jaren de Formule 1 beheerst. Maar ook bij Mercedes zal binnenkort de elektrische auto belangrijker worden en dat betekent dat het belang van het presteren bij races met benzinemotoren er minder toe doet.
Heeft u al een favoriet?
Voor u als belegger is met name van belang dat het echte gevecht om de podiumplaatsen nu weer in de fabrieken gaat worden gevoerd en niet meer op de racebaan. Heeft u al een favoriet voor de winnaar? Daarin beleggen is mogelijk via de betrouwbare online brokers op deze site