Hoeveel is Facebook (nog) waard?


Stel u bent de eigenaar van een webwinkel en wilt op een efficiënte manier reclame maken voor uw producten. Dan is het goed om de volgende cijfers eens te overdenken. Als een consument uw webwinkel heeft gevonden, heeft u gemiddeld 3% kans dat deze ook uw producten koopt of gebruik maakt van uw diensten. Maar dat percentage loopt snel op als de gegevens van uw webshop op Facebook door leden worden besproken, geliked en zelfs gedeeld. Als dat hele proces is doorlopen, is de kans op een bestelling bij uw shop opgelopen naar bijna 10%. Als u dan nog heel gericht advertenties zou kunnen plaatsen bij leden die meer dan gemiddeld zijn geïnteresseerd in wat u te bieden heeft?

Vele Davids tegen Goliath

Op 7 juli is de Consumentenbond in Nederland een actie begonnen om Nederlanders die een account hebben bij Facebook zich aan te laten sluiten bij een massa-claim tegen het bedrijf. Binnen 24 uur waren er al 100.000 aanmeldingen. Ook consumentenorganisaties in vele andere landen hebben een dergelijke oproep gedaan. De claim berust op het feit dat FB altijd heeft beweerd dat een account gratis was. Het is inmiddels wel duidelijk dat het bedrijf ook persoonlijke informatie die werd verkregen ter beschikking stelde aan derden.

Hierdoor konden adverteerders gerichte reclame gebruiken en werd Facebook een zeer gewilde site om reclame te maken. Voor deze schending van de privacy is het bedrijf al in vele landen veroordeeld en heeft het miljarden aan boetes moeten betalen. Een Amerikaans advocatenkantoor zal nu een massa claim indienen tegen het beursbedrijf zoals in de VS ook regelmatig gebeurt bij medicijnen met bijwerking of onheuglijke apparatuur. Als FB niet wil schikken, ligt de dagvaarding al klaar.

Hoeveel claims komen er?

Het aantrekkelijke voor consumenten is dat ze zich zonder kosten bij de claim kunnen aansluiten. Als er een vergoeding volgt, zal het advocatenkantoor daar 18% van inhouden voor de eigen inspanning. Vandaag de dag is Facebook ongeveer $ 700 miljard waard op de beurs. Maar het maximum aantal leden dat zich zou kunnen aansluiten bij de claim is meer dan 2 miljard. Een interessante rekensom voor alle partijen ligt voor de hand.

Denkt u als particuliere belegger dat Facebook het moeilijk gaat krijgen met deze claim of ziet u het als een storm in een glas water? Beleggen in Facebook maar ook vele andere bedrijven en producten is mogelijk via de betrouwbare online brokers op deze site.


Populair bij online beleggen