Het einde van de concurrentie


In zijn nieuwste boek ‘Het einde van de concurrentie? Zakendoen in de platformeconomie’ beschrijft bijzonder hoogleraar Cor Molenaar van de Erasmus Universiteit de ontwrichtende werking van de platformbedrijven zoals Amazon, Uber, maar ook bol.com. Deze bedrijven verzamelen een grote hoeveelheid over klanten. Een bedrijf als bol.com deelt met andere verkopers via de website wel de transactiegegevens, maar niet het voorafgaande keuzeproces. Dat is uiteraard niet relevant voor het afhandelen van de transactie, maar het is informatie die bijzonder waardevol is voor bol.com. Als een bedrijf eenmaal weet welke voorkeur een klant heeft, kan het zelf daarop gaan inspelen met een duidelijke voorsprong. De Europese commissie bekijkt momenteel ook de dubbele rol van Amazon. Het bedrijf is uitbater van een platform waarop ook andere verkopers retailproducten aanbieden. Maar Amazon verkoopt via een andere site ook vergelijkbare producten. Gebruikt het bedrijf daarbij de data die het heeft verzameld op het platform? Tegen een dergelijke concurrentievervalsing is geen enkel klein bedrijf opgewassen.

Online beleggen bij Markets.com

Van aanbod- naar vraageconomie

Waar de economie altijd gebaseerd geweest is op een aanbodeconomie, lijkt die zich nu te ontwikkelen naar een vraageconomie. Door de platforms wordt er zoveel informatie verzameld over de wensen van de consument dat de producent niet meer bepaalt wat er wordt gemaakt, maar de consument. Volgens Molenaar is er in een dergelijke economie maar ruimte voor één grote speler in een sector en moeten anderen zich daarbij aansluiten om ook hun producten te kunnen verkopen. Wie een buggy wil verkopen voor kinderen van 2 jaar, kan via een online verkoper van babyvoeding of -kleding precies het juiste moment bepalen waarop zijn product moet worden aangeboden. De tijd dat consumenten in een winkel kwamen om te kijken wat er te koop was op het moment dat hun kind twee is geworden, lijkt voorbij.

Wat gaat er momenteel fout bij de platforms?

Zolang een uitbater alleen vraag en aanbod koppelt, is er geen probleem. Zodra deze echter ook zelf producten gaat aanbieden, zal het moeilijk worden om te bewijzen dat zoekdata en selectiedata niet worden aangewend om het eigen aanbod meer aantrekkelijk te maken. Dat is een soort van marktverstoring die nieuw is en mogelijk wordt gemaakt door het internet. De Europese Commissie buigt zich daarover, maar zelfs in de VS gaan er ook al stemmen op om te voorkomen dat een beperkt aantal bedrijven te machtig wordt en de vrijemarkteconomie in gevaar brengt. Via een beleggingsproduct bij een betrouwbare online broker op deze site kunt u uw mening over deze kwestie in uw portefeuille vastleggen.

 


Populair bij online beleggen