Hal Trust, een koopkans?
Terwijl de ogen van de hele financiële wereld in Nederland waren gericht op de staatsteun voor KLM, kwam het nieuws naar buiten dat minister Eric Wiebes groen licht had gegeven voor de redding van IHC. Het bedrijf kwam de laatste jaren al vaker in het nieuws omdat het financieel minder florissant ging. Toch kwam het als een verrassing dat in de tijd van de Corona-crisis juist deze scheepsbouwer in de problemen kwam.
IHC mag niet failliet gaat
IHC bouwt met name vaartuigen voor baggerbedrijven maar is ook in de markt voor een opdracht voor 4 onderzeeboten voor de Koninklijke Marine. Er is de overheid ook veel aan gelegen dat IHC niet failliet gaat. Niet alleen zou hiermee een bedrijf dat beschikt over hoogwaardige technologie en expertise op het gebied van moderne scheepvaart verdwijnen. De overheid staat door export garanties ook borg voor een bedrag dat wordt geschat tussen de € 36 miljoen en € 100 miljoen. Naar mededeling zal de overheid ongeveer € 400 miljoen in de reddingsactie steken. Hoeveel de 4 nieuwe eigenaren, waaronder Hal Trust investeren in niet bekend.
De Rotterdamse roots
Hal Trust ontstond toen de Holland Amerika Lijn in 1989 werd verkocht aan een Amerikaanse investeerder voor 1,2 miljard gulden. Het geld werd door de familie Van der Vorm gebruikt om een investeringsvehikel op te richten. Ook na de beursnotering is de meerderheid van de aandelen nog in familiebezit. In eerste instantie werd met name belegd in bedrijven die een band hadden met de Rotterdamse haven. Inmiddels is ook geïnvesteerd in andere sectoren. Hal Trust streeft altijd naar grote belangen zodat ook daadwerkelijk invloed op het ondernemingsbeleid kan worden uitgeoefend.
Bekende beursgenoteerde bedrijven waarin Hal deelnemingen heeft zijn:
- Vopak
- Boskalis
- SBM Offshore
De investering in IHC past uiteraard in dit rijtje. Andere bekende namen op gebied van optiek zijn:
- Safilo
- Grandvision (o.a Pearle)
Forse daling door crisis
Hal Trust heeft door de crisis een flinke tik gekregen op de beurs, ook de lage olieprijs is geen goed nieuws voor het bedrijf. De huidige koers schommelt rond de € 115. Het dividend over 2019 van iets meer dan €5 wordt uitgekeerd. Echter heeft het bestuur terughoudendheid aangekondigd voor het dividendbeleid vanaf 2020 in verband met de crisis. De deelname in IHC voor een -naar verluidt- relatief gering bedrag zou Hal na de crisis een positieve impuls kunnen geven. Via de betrouwbare online brokers op deze site kunt u ook als particuliere belegger een belegging in Hal verwerven.