Grote Europese staalfusie in zicht?

De staalbedrijven in Europa hebben het moeilijk. Ze kunnen maar moeilijk concurreren met de Chinese bedrijven die hun overschotten lijken te dumpen op de markt in Europa. Daarbij worden hun pogingen om een deel van de markt in de VS te veroveren daar weer als dumpen beschouwd. De Amerikaanse staalindustrie is verouderd ten opzichte van de Europese, maar toch bestaat de verwachting dat president Trump in het kader van zijn ‘America First’ het voor de Europeanen moeilijk zal maken hun aandeel te houden aan de overzijde van de Atlantische Oceaan. Importheffingen worden binnenkort verwacht. De Europeanen zullen dus nog verder op zoek moeten naar kostenbeperking door schaalvergroting.

Fuseert ThyssenKrupp?

Tata Steel Europe een de Duitse staalreus ThyssenKrupp voeren al lange tijd besprekingen over een fusie. Een van de grote struikelblokken daarbij was een pensioenprobleem van Tata Steel in Engeland. Tata Steel had een luxe pensioenregeling toegezegd aan tienduizenden Britse staalwerkers. Deze regeling hield een onbekend prijskaartje in, dat het mogelijke fusiebedrijf in de toekomst nog veel kopzorgen zou kunnen gaan bezorgen. Tata Steel is er nu in geslaagd om zich van die verplichting te ontdoen. Vanwege de problemen in de Britse staalindustrie waren de werknemers daar al eerder akkoord gegaan met lagere lonen. Nu is ook een minder luxe pensioen geaccepteerd teneinde de werkgelegenheid te behouden. Deze pensioenverplichting is overgenomen door een pensioenfonds. Tata Steel betaalt daarvoor 550 miljoen pond.

Het lijkt er nu op dat de fusiegesprekken serieus op gang zouden kunnen komen. Onderdeel van Tata Steel Europe is het vroegere Hoogovens, tegenwoordig Tata Steel Nederland. De leiding van het Nederlandse onderdeel is niet echt blij met de mogelijke fusie. Tata Steel Nederland draait uitstekend en zag de winst in het afgelopen boekjaar ook weer fors stijgen. Maar het is natuurlijk maar zeer de vraag of de Duitse fusiepartner de Nederlandse belangen op het gebied van werkgelegenheid in IJmuiden gaat respecteren. ThyssenKrupp heeft moeilijke jaren achter de rug en de mogelijke fusie met Tata Steel is dan ook niet ingegeven door luxe, maar door noodzaak van schaalvergroting en kostenbesparing. Het is daarbij niet ongebruikelijk om eerst over de grens te kijken als het op moeilijke maatregelen aankomt.

De belegger dient de Europese staal in de gaten te houden

Het is onvermijdelijk dat er klappen gaan vallen in de staalindustrie , waarschijnlijk ook in Europa. Als u de juiste keuze maakt, is er met hefboom een goed rendement te behalen in deze sector.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie