Gaat TomTom Google verslaan?
Wereldwijd wordt er gewerkt aan de zelfrijdende auto, waarvan de experts verwachten dat deze binnen tien jaar een heel gewoon gezicht zal worden op onze wegen. De basis van zo’n zelfrijdend vehikel is natuurlijk een heleboel technologie, waaronder sensoren en kaarten. Een zelfrijdende auto moet tenslotte kunnen beschikken over alle details van de weg waarover wordt gereden. De huidige technologie is nog niet zover dat een dergelijke auto beschikt over een soort kunstmatige intelligente die vergelijkbaar is met die van de mens. Hoewel bedrijven daarmee aan het werk zijn, willen ze geen informatie geven hoeveel het maken van dergelijke kaarten gaat kosten. Experts denken aan honderden dollars per kilometer en dat zou natuurlijk onbetaalbaar gaan worden.
Een kaart op basis van kunstmatige intelligentie
Zelfs de meest gedetailleerde kaart is onvoldoende voor een zelfrijdende auto als er plotseling bijzonderheden optreden. GPS is niet nauwkeurig genoeg om plotselinge veranderingen te constateren en sensoren kunnen ook niet alles tijdig constateren. Zowel Google als TomTom werken dus aan een ander systeem. Willem Strijbos, hoofd Autonomous Driving, hint erop dat TomTom met Radar Road Signature een belangrijke stap heeft gezet in de strijd met Google. Radar is ongevoelig voor weersomstandigheden en licht en je kan met een redelijk eenvoudige radar al 250 meter om je heen kijken. Maar radar heeft natuurlijk ook nadelen, want het ziet droog hout en andere zaken over het hoofd. Er zal dus een perfecte afstemming met andere sensoren noodzakelijk zijn. En natuurlijk is het onvoldoende als een zelfrijdende auto beschikt over radar en sensoren. Er komt nog een belangrijke volgende stap bij kijken. De kaart moet zelf kunnen leren en dus over een vorm van kunstmatige intelligentie beschikken.
Samen weten ze meer
Als de kaarten optimaal zijn en de sensoren en radar samenwerken om de zelfrijdende auto te besturen, moet er ook nog informatie beschikbaar komen over de omstandigheden. En dat gebeurt in het systeem van TomTom op basis van de gegevens die de auto’s die rondrijden met de HD kaarten verzamelen en naar een centraal punt sturen. Deze informatie wordt dan weer gedeeld met de andere gebruikers van de kaarten en deze kaarten die ‘leren’ van deze nieuwe informatie. Denkt u dat TomTom in staat zal zijn om Google te verslaan of overschat men de eigen mogelijkheden? Met een derivaat met hefboom kunt u kiezen welke partij de winnaar zal zijn inzake de technologie van de zelfrijdende auto. Kies in ieder geval wel voor een betrouwbare online broker met een Europese licentie uitgegeven door bijvoorbeeld de AFM of CySEC.