Forse boetes voor telecombedrijven


In een goed gespreide portefeuille horen ook een of meerdere telecombedrijven, omdat deze in de huidige digitale wereld een belangrijke rol vervullen. Dat de concurrentie tussen de grote ondernemingen niet mis is, blijkt misschien wel het beste uit de boetes die de Autoriteit Consument & Markt in 2019 heeft uitgedeeld. KPN, Tele-2, T-Mobile en Vodafone moesten in totaal € 13 betalen omdat ze niet duidelijk waren geweest tegen consumenten, waardoor deze geen objectieve keuze konden maken.

Onbeperkt maar wel met een grens

Het voornaamste probleem in het inmiddels verstreken jaar 2019 was dat aanbieders graag schermden met de toevoeging ‘onbeperkt’. Zo maakten Tele-2 en T-Mobile reclame met hun onbeperkte databundels binnen Europa. Wie echter de grens overging, kwam er al gauw achter dat onbeperkt niet betekende wat de consument daar onder zou mogen verstaan. De databundels bleken bijzonder snel hun onbeperkte karakter te verliezen. KPN had hetzelfde probleem met een bel-abonnement dat onbeperkt werd genoemd. Als de gebruiker een fervente beller was, kwam deze er al gauw achter dat meer dan 3.000 minuten per maand toch iets te veel van het goede leek te zijn voor KPN. Vodafone ging duidelijk de mist in door goede sier te maken met bijzonder scherp geprijsde abonnementen. Wie daarvan gebruik wilde maken, moest dan wel klant zijn bij Ziggo. Een niet Ziggo-klant moest aanzienlijk meer betalen voor een maandje gebruik maken van de diensten van de telecom-aanbieder.

Telecom bedrijven lijken hardleers

De boetes van de ACM zijn gelijkelijk verdeeld over de vier aanbieder en schommelen rond de €3 miljoen. De bevoegdheid om boetes op te leggen in 2019 verruimd voor de ACM en deze bedragen inmiddels maximaal 1% van de omzet die de aanbieder in Nederland behaald. Toch is het opmerkelijk dat de telecombedrijven niet echt onder de indruk lijken van de mogelijkheden die de ACM heeft. Alle vier ondernemingen werden vooral gewaarschuwd over hetgeen door de ACM was geconstateerd. Het feit dat er een controle zou kunnen plaatsvinden, was niet genoeg voor de betreffende bedrijven. De praktijken gingen gewoon door totdat de controle daadwerkelijk had plaatsgevonden en de melding was gemaakt.

De strijd om de consument wat betreft telecom is nog niet beslist en het valt te verwachten dat er ook in 2020 weer winnaars en verliezers zullen zijn. Beleggen voor de particulier in telecom is makkelijk gemaakt door de betrouwbare online brokers op deze site.

CFD brokers
Online brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.
CFD brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.

Populair bij online beleggen