Een goed begin voor Takeaway


Takeaway, het moederbedrijf van het bekende Thuisbezorgd is het beleggingsjaar 2017 bijzonder goed begonnen. Ook particuliere beleggers die in september 2016 deelgenomen hebben aan de emissie, of nadien een belang hebben genomen in deze nieuweling op het Damrak, zullen met genoegen naar de koersontwikkeling hebben gekeken. Nadat het aandeel in 2016 een beetje bleef hangen rond de introductie koers van € 23, kwam de vaart erin in 2017 en prijkt er inmiddels € 29 op de borden. Waar komt die plotselinge koerswinst vandaan?

Succes door reclame

Het bedrijfsmodel van Takeaway is simpel. Wie een maaltijd thuis wil laten bezorgen kan dat doen via de site van deze beursnieuweling. Het verdienmodel van Takeaway is dus volledig gebaseerd op provisie van aangesloten restaurants en hoe meer mensen bestellen via Takeaway, hoe hoger de verdiensten zullen worden. Een simpel systeem dat concurrentie zal oproepen als men die mogelijkheid ziet. Veel reclame maken is dan ook het motto, totdat de naam zo ingeburgerd is dat de meeste consumenten automatisch kiezen voor de grootste en bekendste op dit gebied. Takeaway heeft ook bij de beursgang duidelijk gemaakt dat een deel van de opbrengst van € 328 miljoen besteed zal worden aan het promoten van het bedrijf in Nederland en de overige markten. De eerste indruk bestaat dat de keuze van Takeaway de juiste is geweest. In 2016 ontving het bedrijf 46% meer bestellingen dan in het voorafgaande jaar. Dat is op zich al een hoopvol teken, maar nog belangrijker is wellicht de positie in de markt ten opzichte van de concurrenten. In zowel Nederland als België is de Thuisbezorgd-formule onbetwist marktleider. Maar ook in andere landen is succes geboekt. Zo is Takeaway in Duitsland inmiddels groter dan de nummers 2 en 3 samen. In andere landen zoals Polen en Oostenrijk krijgt het bedrijf meer bestellingen dan alle andere concurrenten samen. Dit goede nieuws was de aanleiding voor de forse koersstijging in 2017. Ook in het huidige boekjaar zal Takeaway door de beursgang duidelijk meer financiële armslag hebben dan de concurrentie en daarmee haar sterke positie kunnen verbeteren. Er is ook een ‘maar’ aan verbonden natuurlijk. Door de uitgaven voor reclame zal het bedrijf waarschijnlijk nog steeds een verlies laten zien onder de streep. Takeaway heeft een aantal veldslagen gewonnen, maar de strijd is nog niet beslist.

Online beleggen met hefboom.

Bij de moderne online brokers kunt u ook in aandelen beleggen met een hefboom. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van CFD of binaire opties. Lees altijd eerst de waarschuwingen en wees u bewust van de risico’s van beleggen.

CFD brokers
Online brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.
CFD brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.

Populair bij online beleggen