De strijd tussen Boeing en Airbus gaat door


Al gedurende enkele decennia zijn Boeing en Airbus in een felle strijd gewikkeld om de grootste te worden wat betreft de levering van straalvliegtuigen voor het vervoer van passagiers. Afgelopen week kreeg Boeing een flinke tik van de Europese concurrent. Qantas besteedde de gehele order voor de vervanging van de binnenlandse vloot in Australië uit aan Airbus. Dit betreft 134 toestellen van de types A220 en A321.

Tot dusverre werd voor binnenlandse vluchten door Qantas gebruik gemaakt van vliegtuigen van Boeing. De Amerikaanse maatschappij was ook in de running voor de order met het type 737 MAX, maar kwam niet als winnaar uit de bus. De toestellen van Airbus hebben een groter bereik en kunnen meer passagiers meenemen, maar waarschijnlijk is de keuze mede bepaald door het imago van de 737 MAX.

Een dramatisch ontwerp

Hoewel waarschijnlijk nooit helemaal duidelijk zal worden waar het precies misging met de 737 MAX denken experts dat Boeing te snel heeft willen reageren op de nieuwe motoren van de A321. Dit type van Airbus kreeg nieuwe en zuiniger straalmotoren en werd ook op andere punten verbeterd. Boeing koos ervoor om de vertrouwde 737 ook van nieuwe motoren en andere snufjes te voorzien en noemde het nieuwe type 737 MAX.

Na twee ongelukken, waarbij honderden  passagiers omkwamen, werd duidelijk dat het nieuwe model enkele ontwerpfouten bezat. Wereldwijd werden alle toestellen aan de grond gehouden. Pas na het aanpassen van de ontwerpfouten en extra opleiding voor de piloten is het toestel weet luchtwaardig verklaard. Zeker omdat er veel publiciteit rond de MAX is geweest, waarbij (voormalige) werknemers ook verklaarden dat de leiding op de hoogte moest zijn geweest van de problemen, heeft Boeing een imagoprobleem met het belangrijkste type in het assortiment.

Binnenkort het vervolg van de strijd

Omdat in de VS nog steeds vrijwel uitsluitend wordt gekozen voor Boeing heeft de Amerikaanse fabrikant momenteel een kleine voorsprong wat betreft het aantal bestelde vliegtuigen. De markt kijkt echter uit naar de order van KLM. De Nederlandse trots vloog tot dusverre met 50% toestellen van Airbus en ook 50% van Boeing. Het is de vraag of dit na 2022 zo zal blijven. De luchtvaartmaatschappijen hebben het nog steeds moeilijk maar de vernieuwing van de vloot moet doorgaan. Waar geeft u als particuliere belegger de voorkeur aan, Airbus of Boeing? Middels de betrouwbare, online brokers op deze site kunt u uw keuze maken.

CFD brokers
Online brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.
CFD brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.

Populair bij online beleggen