De strijd der giganten


De aandacht in Nederland waar het webshops betreft is momenteel geheel gevestigd op Amazon. Deze gigant die dient als platform voor duizenden shops en ook zelf artikelen verkoopt, heeft in 2020 een distributiecentrum geopend in Nederland. Het bedrijf probeert daarmee een verdere stap in Europa te zetten. Dat is nadat het concept in Duitsland al uitvoerig is beproefd. Miljoenen Duitsers doen al een groot deel van hun boodschappen bij de Amerikaanse reus, omdat deze een enorm scala van producten biedt en een zeer goede service waar het de bezorging betreft. De pakjes worden snel geleverd en ook gratis als de klant kiest voor een abonnement dat nog vele andere voordelen biedt. Amazon is zo succesvol bij de oosterburen dat op regeringsniveau af en toe wordt afgevraagd of dit wel wenselijk is omdat vele Duitse webwinkels worden verdrongen. Ook in Nederland acht men die mogelijkheid aanwezig. Door die aandacht wordt wellicht vergeten dat er nog een andere gigant is die aan de poort lijkt te rammelen: Ali Baba.

Op zoek naar andere markten

Ali Baba is voor de omzet nog steeds voor meer dan 2/3 deel afhankelijk van de Chinese markt. Nederlandse bedrijven vertonen zich ook steeds meer op het platform om te profiteren van die grote markt met consumenten die steeds meer koopkracht krijgen. Zo is het voor de Chinese consument nu mogelijk om producten van Heineken en Philips via Ali Baba te bestellen en thuis bezorgd te krijgen. Maar dat geldt ook voor melkpoeder van Friso, mode van G-star en interieurartikelen van Brabantia. Meer dan 100 Nederlandse merken zitten bij de Chinese klanten van Ali Baba onder de muisknop. Maar Ali Baba wil ook andere markten kunnen bedienen en met name Chinese fabrikanten een kans geven op de Europese markt. Uiterlijk in het jaar 2021 zal er een gigantisch distributiecentra zijn verrezen buiten Luik. Vanaf dit punt zal het mogelijk zijn om voor Europese klanten te bereiken waar het bedrijf nu nog een grote achterstand heeft vergeleken met meer lokale webwinkels: snelheid van bezorging.

Wordt het Amazon of Ali Baba?

Waar vandaag de dag Europeanen wellicht wel interesse hebben in de goedkope Chinese producten worden ze vaak afgeschrikt door een levertijd die in weken moet worden gerekend: containerschepen hebben nu eenmaal tijd nodig om vanuit China in Rotterdam te komen. Maar als Ali Baba ook binnen 24 uur kan leveren? De beide giganten denken niet dat ze in elkaars vaarwater terecht zullen komen, maar experts denken daar anders over. Wie ziet u als particuliere belegger als winnaar uit de strijd komen? Via de beleggingsproducten van de betrouwbare online brokers op deze site kunt u een keuze maken.


Populair bij online beleggen