De opmars van de elektrische auto


Noorwegen zal naar verwachting het eerste land in Europa zijn waar meer volledig elektrische auto’s rondrijden dan exemplaren met een verbrandingsmotor. Van alle nieuwe auto’s die er in het land worden verkocht is 90% volledig elektrisch. Dat mag bijzonder worden genoemd omdat juist Noorwegen nog enorme voorraden olie (en gas) voor de kust heeft liggen. Het is een van de rijkste landen ter wereld geworden dankzij de export van deze grondstoffen en een flink deel ervan wordt gereserveerd voor de toekomst wanneer deze voorraden opgebruikt zijn. Door die rijkdom zijn de belastingen in Noorwegen ook mild te noemen, waardoor een volledig elektrische auto beter betaalbaar is dan in ons land. Maar hoe staat het er eigenlijk voor in Nederland?

Ook particulieren kopen vaker een elektrische auto

Momenteel is 1 op de 5 nieuwe auto’s die in ons land worden verkocht een elektrisch exemplaar. Het zal nog even duren voordat de meerderheid van de auto’s bij ons op de weg niet meer beschikt over een verbrandingsmotor. Momenteel is slechts 3% van het wagenpark in ons land volledig elektrisch. Er is echter wel een ontwikkeling waarbij ook particulieren vaker kiezen voor een elektrische auto.  In 2019 was het aandeel van particulieren in de totale verkoop van elektrische auto’s nog rond de 12%. Inmiddels is dat opgelopen naar 21%.

Dat nog steeds de overgrote meerderheid van de elektrische auto’s naar de zakelijke markt gaat, heeft uiteraard te maken met de prijs. De gemiddelde prijs van een elektrische auto is inmiddels wel flink gedaald. In 2016, toen Tesla de markt nog vrijwel voor zichzelf had, kostte een elektrische auto gemiddeld € 79.000. Dat is in 2021 gedaald naar € 51.000. Dat lijkt nog steeds een fors bedrag, maar er komen ook steeds meer elektrische auto’s beschikbaar met een beduidend lagere prijs dan het gemiddelde. Een deel hiervan zijn echter de typische ‘boodschappenwagens’ die ook met brandstofmotor beschikbaar zijn voor een nog lagere prijs.

De stimuleringsmaatregelen van de overheid

De overheid stimuleert het elektrisch rijden op diverse manieren. Zo is er een subsidie op de aankoop van € 3.350 in 2022 totdat de pot van € 71 miljoen leeg is. De auto moet hiervoor wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Ook is vrijstelling van MRB en BPM mogelijk. Daarnaast is elektrisch rijden goedkoper dan op benzine of een andere fossiele brandstof. Er is nog onvoldoende bekend over de levensduur van elektrische motoren, maar experts denken dat deze meer duurzaam zijn omdat ze eenvoudiger van opbouw zijn met minder bewegende delen. De ANWB denkt dat het aantal elektrische auto’s in 2030 ongeveer 15% zal zijn van het totale wagenpark in Nederland.

Daarbij is het volgens de organisatie nog wel noodzakelijk dat de prijzen van volledig elektrische auto’s verder omlaag gaan. De ontwikkeling van de elektrische auto gaat momenteel iets langzamer dan wellicht een tiental jaar geleden werd verwacht. Toch gaan alle grote autofabrikanten voor een elektrische toekomst. Voor de particuliere belegger is het kiezen welke winnaars (en verliezers) in deze sector zullen komen boven drijven. Ook in de autobranche heeft u alle keuze bij de betrouwbare online brokers op deze site.

 

CFD brokers
Online brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.
CFD brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.

Populair bij online beleggen